- Project Runeberg -  Stockholms boktryckareklubb 1907-1932 : minnesskrift vid 25-årsjubileet /
45

(1932) [MARC] - Tema: Printing and typography
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser om gammalt och nytt - Ett bidrag till diskussionen om typografisk stil, av Einar Lenning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i »Boktryckerikalendern» av år 1905—06 gjorda försök att skapa en
nationell typografisk stil med den gamla trä- och textilhemslöjden
som förebild. (Hur verklighetsfrämmande ter sig icke detta försök
i våra nutida ögon!) Vidare märker man det av Svenska
Slöjdföreningen år 1917 gjorda försöket att genom en pristävling mellan
landets bokstavskonstnärer få fram en »svensk antikva» (se
föreningens tidskrift detta år) samt först och sist Hugo Lagerströms
mångåriga strävanden att på grundval av det svenska språkets och
den nordiska kulturens egenart framlägga vissa riktlinjer för en
svensk typografisk stil (tidskriften »Nordisk Boktryckarekonst»
1900—25 samt det monumentala verket »Svensk Bokkonst» 1920).

N är nu den nya stilen framträdde, utan nationella särdrag, utan
estetiska anspråk och utan större hänsyn till de traditionella
formerna, kunde dess yttringar därför knappast bliva betraktade ur
någon annan synvinkel än den fackmännen i allmänhet anlade på de
typografiska formerna. Att den nya stilens förkämpar ivrigt
förnekade all strävan att åstadkomma något slags ny stilriktning vann
föga beaktande. Man fann sig helt plötsligt stå ansikte mot ansikte
mot en ny stil, den nya stilen, med alla dess avskräckande och
lockande egenskaper. I dess av upphovsmännen meddelade
grundläggande principer — största möjliga praktiska ändamålsenlighet och
naturliga tekniska former — kunde man knappast se någonting nytt,
ty efter enahanda principer hade man, samtidigt med stilsträvandena,
redan under årtionden sökt arbeta. Så måste man antaga, att den
nya stilen ej vore något annat än en sensationssträvan, ett tillfälligt
mode, en »ism», vars snara försvinnande vore så mycket antagligare
som dess former i allmänhet icke uppkommit under det typografiska
yrkesarbetet utan väsentligen härrörde från utomstående krafter,
från ingenjörer, arkitekter och andra konstindustriellt sysselsatta
personer, vilka under sina strävanden att reformera nyttoföremålens
formgivning voro förmätna nog att även finna de. gängse
typografiska formerna behöva en genomgripande förnyelse.

45

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:06:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sbtk32/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free