- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1927 /
32

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr. 1

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

■llimillllllllllUllllllllllllllllimilllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIMMIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIMIIIIIUM SCENEN

llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllM



Var någonsin hennes knärackas morrhår fullare av tjock
grädde än hennes huvud av glödande kol, hennes fingrar av
briljantringar och hennes liv av skandalernas sötma? Har en
mans skaldande hjärna någonsin diktat dårskaper, vilka icke
hon överträffat i realitet? Och kunde hennes favoritapa byta
grimaser fortare än hon själar och toaletter!

Voila une femme hors de la foule! Titta på cirkus! —
ungefär så där låter det i gamla goda romaner och — en del divors
memoarer. Men hon själv, konstnärinnan av i dag, vad säger
hon om saken. Låt oss höra!

en trovärdighet, som icke kan vara mera gedigen.
Hennes lidelse är äkta, hennes förtjusande barnsliga
putslustighet tar åskådaren med storm. Det icke sköna men
ytterst karaktärsfulla ansiktet lever med varje nerv och
fiber — hon är en filmartist av Guds nåde.

Det är synd, att filmens slut är så abrupt tillyxat, utan
spår till psykologisk utformning. Innehållet kunde dock
givit konsekventa slutmöjligheter, som skulle ännu mer
ökat den ypperliga filmens värde.

Maria Schildknecht, Dramatens kända tragedienne, hon som
har spelat åtskilliga av de gamla stora divarollerna — ja, hon
kommer just i godan ro in genom sin port på Styrmansgatan
med en påse frukostbullar i handen. Där möter hon i alla fall
sitt öde i form av en individ, som ber att få veta litet om
primadonnan.

— Om primadonnan? säger fru Schildknecht,

— Ja, om primadonnan så där litet i allmänhet, om henne
nu och förr och levande och död.

— Vad vet vi om dem förr, säger fru Schildknecht, man är
väl aktris och inte ett kringvandrande konversationslexikon!

— Charmant — då kanske man kan få veta litet om hur det
är att vara skådespelerska just nu — vad skall man säga om den
moderna primadonnetypen — har också hon ett shinglat hjärta?

Fru Schildknecht sätter intervjuaren i en mjuk och
nervlug-nande stol och betraktar henne med ett medlidsamt leende.

— Först kan ni börja med att skriva opp, och gör det
grundligt och ordentligt, att jag är ingen primadonna, har aldrig varit
och kommer aldrig att bli. Skall jag yttra mig om saken, måste
det bli helt objektivt. Och då tror jag bestämt att jag kan
påstå, att nu för tiden går de stora divorna inte så tätt. Skå-

WIENERBLUSEN

5 BIBLIOTEKSGATAN 5

SPECIALAFFÄR FÖR

KLÄDNINGAR, BLUSAR OCH MODEARTIKLAR

ROLF

Gavl JGundgren jCyxskodon-

tillverkning

83 iRegeringsgatan 83 (Specialité:

‘Tel. 13991 Originalmodeller och

Tndioiduella låsiformer

melodier i sang av Ernst Rolf samt i orkester av
Dojos Bel a S konstnärsorkester finnas endast

under märke

ODEON

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:10:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1927/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free