- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1928 /
542

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr 19

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Restaurant Metropol

52 ODENGATAN 5i

KONDITORI * FESTVÅMNG

Middags- och Aftonkonsert av Engelbertis
välkända orkester. Bestå lin. Telefon Vasa 144 00

L LU IN U M

Riddaregatan 20, 1 tr., Stockholm

TELEFON Norr M4I

TEATERPERUKMAKARE

Angenämt återseende

Res alltid

Schubert och Beethoven

Om berömda män och kvinnor hör man
alltid berättas många historier och anekdoter. Ofta
äro dessa till största delen gripna ur luften,
och man bör inte sätta alltför stor tro till dem.
Så ha t. ex. berättelserna om förhållandet
mellan Beethoven och Schubert så småningom blivit
ganska överdrivna.

Under mer än ett fjärdedels århundrade
bodde dessa två stora i samma stad. Visserligen
var Schubert mycket yngre än Beethoven och
fortsatte att arbeta ännu många år efter
dennes död, men ett stort antal av Schuberts
vackraste sångkompositioner med text,
företrädesvis hämtad från Goethe, trycktes dock redan
under Beethovens livstid.

Beethoven-forskaren Theodor Frimmel har
nyligen gjort ett försök att giva en
historiskkritisk översikt över detta så omskrivna
förhållande. Med vetenskaplig noggrannhet
utvecklar han problemet och drar därur sina
slutsatser.

Bedan som ung pojke såg Schubert med
beundran upp till Beethoven. Senare drog han sig
en smula bort från Beethoven, detta tack vare
det inflytande som hans kompositionslärare, den
gamle Salieri, utövade på honom. Detta var
emellertid endast övergående, och hans
beundran för Beethoven tilltog sedan i styrka. Ett
musiksällskap i Wien har i sitt arkiv förvarat
en av Beethoven egenhändigt skriven
komposition, under vilken Schubert skrivit följande:
»Handskrift av den odödlige Beethoven,
erhållen den 14 augusti 1817». Detta tycks ha varit
en talisman för den unge Schubert och uppeldat
honom till eget arbete. År 1822 skrev Schubert
sina fyrhändiga variationer över en fransk sång,
med tillägnan »Herr Ludvig van Beethoven från
hans tillbedjare och beundrare».

Denna tillägnan, förmodligen gjord i mars
eller april 1822, tycks vara början till en
personlig bekantskap, vilken sedan under
sommarmånaderna allt mera utvecklade sig. Den annars
tillbakadragne Schubert tycktes här vara i sin
rätta miljö. I ett brev berättar hovrådet
Roch-litz, som då levde i Wien, att Beethoven och
Schubert hade talat med varandra om honom,
något som Schubert själv torde ha talat om för
honom. I ett annat brev av den 14 augusti
samma år står: »Beethoven, denna odödlige man,
säger om Schubert: Denne kommer att
överträffa mig». Detta uttalande visar, att
Beethoven sysslat ganska mycket med Schuberts
kompositioner.

C/oti/de Sakharoft

den intagande danskonstnärinnan, återkommer
inom kort med sin skickliga partner och ger ett
par dansaftnar i Stockholm.

Ur Beethovens konversationshäften, med
tillhjälp av vilka de besökande kunde göra sig
förstådda av den döve mästaren, framgår, att en
del personer i Beethovens omgivning försökte
förringa Schuberts talang, kanske bara för att
ställa sig in hos den beundrade mästaren. I
varje fall var det ingen som ansträngde sig för
att sammanföra de två. Schindler skriver i
första upplagan av sin Beethoven-bok: »Hur
mycket Beethoven beundrade Schuberts talang kom
han först på sin dödsbädd underfund med,
emedan vissa personer alltid förut försökte baktala
och förringa Schubert. När Beethoven genom
mig lärde känna Ossians Gesänge, Die
Burg-schaft, Die Junge Nonne, Die Grenzen der
Men-scheit och flera andra av Schuberts sånger,
ropade han med rörelse: »Sannerligen, i Schubert
bor en gudomlig gnista!» Säkert hade
Beethoven också på sitt impulsiva vis velat sluta

GÖR EDER AV MED7S,«.
ÖVERFLÖDIGT HÅR^-^’’

Kvinnor skulle aldrig begagna rakknivar,
rakkniven, som så hastigt förvandlar det
mjuka håret på en ynglings ansikte till
ett styvt strävt skägg. Rakkniven endast
främjar hårets snabbare och tjockare
tillväxt. Veet erbjuder en idealisk metod
för att hålla armar cch lemmar fria från
överflödigt hår. Ni påstryker helt enkelt
denna parfymerade, sammetslena creme,
som den kommer ut ur tuben, dröjer
några minuter, skjöljer av och Ni finner den
lenaste hud utan ett rpår av hår. Veet
kostar kr. 1:75 och kr. 3 : 25 per tub. .Att
tillgå hos alla hårfrisörskor, parfymaffärer,
kemikaliehandlare, apotek etc.
Generalagenter : Eneqvist, Holme & Co. A-B,

Vasagatan 15-17, Stockholm

Den utmärkta hårborttagningscrémen.

g med våra järnvägs- & ångbåtsbiljetter, g

å D

g A.-B. Nordisk Resebureau §

□ □

□ Operahuset — Stockholm. §

□ a

□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□annnnnnnnnnn

sig till den man, som skapat dessa verk, om
detta varit möjligt.

Genom Schindlers förmedling kom Schubert
två gånger och besökte Beethoven vid
sjuklägret. Ansehn Huttenbrenner skriver: »Åtta dagar
före Beethovens död gjorde professor Schindler,
Schubert och jag ett sjukbesök hos Beethoven.
Schindler anmälde oss båda och frågade, vem
Beethoven först ville se, och denne svarade:
»Schubert kan först komma». Huttenbrenner
berättade vidare, att han och Schubert
tillsammans med målaren Teltscher, som ville teckna
av mästaren före hans död, besökte Beethoven:
»Beethoven, som underrättats om besöket,
fixerade oavbrutet Schubert och gjorde egendomliga
tecken med händerna, varpå Schubert djupt
upprörd, lämnade rummet». Några dagar
senare deltog Schubert i det fackeltåg, som var
det sista hedersbevis för den store döde.

Aven vid denna begravning är en historia
förbunden. Efter jordfästningen på Wällringer
kyrkogård gick Schubert tillsammans med några
andra in på en vinstuga. Man drack ett glas
för den avlidne. Nästa glas gällde den, som
först skulle följa Beethoven, och denne var —

*



Den stora köpenhamnska friluftsteatern i
Dyrehaven har i sommar gått med en förlust
av 13,400 kronor. Underrättelsen har kommit
som en blixt från klar himmel för
köpenhamnarna, då teatern förut givit ett betydande
överskott. Orsaken till sommarens dåliga
ekonomiska resultat ligger icke blott i det
ogynnsamma vädret utan även i Adam Poulsens
olyckliga val av program, Messias-stycket.
Herr Poulsen får i alla fall tillfälle att gottgöra
sitt misstag, ty han är reengagerad som
regissör även för nästa år.

När Carl Brisson häromdagen tog sitt
hy-permagnifika lantställe, Elstree utanför
London, i besittning, gick som en särskild
uppmärksamhet mot den populäre skådespelaren ett
aercplan upp från en närbelägen flygplats och
lät en dannebrog dala ned i hans trädgård.

Blanche Teatern

Varje afton kl. 8

Hertiginnan av Elba

Folkteatern

iiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Direktion: Ryberg
Varje Afton Kl. 8

Trötte Theodor

(Valdemar Dalquist)

Fars i 3 akter

av Max Neal och Max Ferner

Biljettpris kr. 1- 5

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:11:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1928/0542.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free