Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
3 ORNAMENTIKENS FORMLÄRA.
hålla de sin fulla betydelse och skapande kraft (fig. 9).
Den böjda linien, ehuru till formen rikare och mjukare
än den räta, har
dock, i och för
sig, på långt när
icke dennas an-
LÄS] »51
Fig. 9.
vändbarhet inom Ornamentiken. Hon är ovanligare så-
som yttersta begränsning och inramning, och för att
såsom »randning»
fortlöpa, söker
hon vågens bugt-
ning (fig. 10) och
skrider genom denna småningom öfver till spiralens
öppna form.
Mindre delar af henne, grafiskt mångfaldigade, er-
hålla ett helt annat uttryck än rätliniga sammansätt-
ningar; de blifva mjukare, men ock osäkrare, så länge
de ej äro rumbegränsande (fig. 11).
SSSSSS 333330
Den böjda linien är i all ej rätlinig Ornamentik vig-
tig såsom midtellinie, stomme för formen, och tillräcklig
för ett magert angifvande af organiska
j
^ Sg
i A5
Fig. 12. F>g- 13’ Fig. 14.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>