- Project Runeberg -  Svenska folkets underbara öden / IX. Den sociala och kulturella utvecklingen från Oskar I:s tid till våra dagar samt De politiska förhållandena under Karl XV:s, Oscar II:s och Gustaf V:s regering 1859-1923 /
523

(1913-1939) [MARC] Author: Carl Grimberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Realismens och naturalismens genombrott i litteraturen. Nyidealismen - »Åttiotalet» - August Strindberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

genom att ingjuta i honom den misstanken, att han icke är
far till hennes barn. Hans själskval stegras till sinnessjukdom,
och i ett utbrott därav kastar han en brinnande lampa mot
hustrun. Då är det hon, som triumferar: nu har hon bevis
på att han är vansinnig! Nu blir han bunden i tvångströja,
förklaras för omyndig och måste slutligen uppge allt
motstånd. Till sist dör han under kvinnornas beklagande.

Trots det orimliga kvinnohatet gör stycket ett mäktigt
gripande intryck på åskådaren. Dock torde det vara i någon
mån överdrivet vad Strindberg i ett brev till Nietzsche
berättar om premiären: En gammal dam hade under
föreställningen »nedkommit med ett barn, och vid anblicken
av tvångströjan hava», säger han, »tre fjärdedelar av
publiken rest sig som en man för att under vansinnigt vrål
lämna teatern».

*     *
*



Märkvärdigt är, att när Strindberg lät bli att gräva i sitt
eget jags avgrundsdjup, så kunde han vid samma tid
åstadkomma en så ypperligt realistisk skildring av folklivet i
Stockholms skärgård som romanen »Hemsöborna». »Hemsö»
heter i verkligheten Kymendö. Det är uppenbart, att
Strindberg gjort sig väl förtrogen med skärgårdsbons liv,
om han också diktat om en hel del händelser och brett på
väl starkt med färg här och där.

Det är som att komma från den kvava luften i en dårhuscell
ut till friska, saltmättade havsvindar, när man lämnar
bakom sig »En dåres bikt» och fördjupar sig i »Hemsöborna».
Med den boken har Strindberg återigen skapat något nytt
i sin art och åstadkommit ett konstverk, som redan blivit
klassiskt. Här möter man icke, såsom i tidigare författares
folklivsskildringar, en sorts idealiserade bönder och fiskare,
som uppträda och lägga i dagen förfinade, romantiska
överklasskänslor — Strindberg har kommit det verkliga folket
in på livet och talar dess eget oförfalskade språk. Här finns
det både tragiska och humoristiska scener men alla med
livets verklighet över sig. Och vilken härlig, äkta
skärgårdsstämning i rader som dessa: »Ekan plaskade fram mellan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:31:17 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sfubon/9/0525.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free