Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
de karelska orneringsformerna. Hvad enskilda
grenar af konsthandtvärket beträffar, såsom
ryeväfnaden eller öfverhufvud textilkonsten, är
hans prioritetsrätt till de numera allmänt gängse
formerna oomtvistlig.
Han står sålunda som den nationella rörelsens
själfskrifna upphofsman och ledare hos oss.
Härmed är hans betydelse utåt gifven.
Men själf är han en altför betydande
personlighet, för att behöfva frukta för att lida af en
trångsynt klassificering.
I sin konst af en hänsynlös individualism
och genialisk mångsidighet speglar han de
allmänna tidsdragen lika tydligt som de enbart
nationella.
Hans sista stora värk, mausoleifreskerna, visar
honom redan utöfver det stoffligt nationellas
råmärken, på de universella idéernas vida
världshaf.
Bestämmande för hans samtids finska konst
synes under alla omständigheter hans färgval
blifva; i dessa tunga, mörka, opaka färger ligger
nu den finska konstens påtagligaste egenart.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>