- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
74

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Shamantrumman och den kultiska shamanskruden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

74 J. STADLING
metallring af olika storlek, som medels remmar fästes på sha-
manens bröst. Toli skyddar, enligt goldernas tro, shamanens
kropp för de pilar, som shamanismens fiender afskjuta mot ho-
nom; och för hvarje gång shamanen, sedan han under extasen
kämpat med sina fiender, går segrande ur striden, gör han där-
för i den toli, som hänger på hans rygg eller på hans bröst,
lika många små hål som antalet pilar, hvilka träffat honom. Ju
flera hål, han har i sin toli, dästo högre står han i anseende
hos folket11. I toli “afspeglas människans gärningar, både goda
och onda, och den har förmågan att uppdaga sanningen11. Till
den goldiska shamandräkten hör äfven bältet, bestående af en
rem, “vid hvilken äro fastgjorda konformiga järnrör och stun-
dom äfven några spegelblanka toli, som under det shamanen
vid shamanerendet dansar slå mot hvarandra och framkalla
ett vidunderligt skrammel11; samt västen, af kinesikt tyg eller
sämskskinn, “med bilder å densamma af vilddjur och repti-
ler", såsom tigern, sinnebilden af styrka, draken och ormen;
vidare mössan, ovillkorligen af vilddjurskinn, antingen björnens,
vargens eller stundom räfvens samt utstyrd med några tiotal
små klockor. Dessutom har shamanen ett slags herdestaf, en
omkring 6 meter lång rem af råbockens halsskinn, som un-
der shamanerandét, hopslingrad, fästes baktill vid shamanens
bälte, samt små påsar och bilder af diverse andar. På stafven
är afbildad en särskild ande med två ansikten, betecknande ’all-
seende. “Om en kvinna haft några missfall, gör shamanen un-
der hennes senaste hafvandeskap en liten påse, i hvilken han
lägger barnets själ (jerga) och hänger påsen vid sitt bälte. Ju
flera dylika påsar shamanen har, dästo högre står han i sina
samtidas aktning11. Den goldiske shamanen bär slutligen på sig
under shamanerandet bilder af sagofågeln kuöi samt af sin skyds-
ande butschi, hvilka ledsaga honom under hans irrfärder i an-
devärlden.1
Bland altai-tatarerna består shamandräkten af en lång kaftan
med bröststycke af vilddjurshud samt en röd mössa, utstyrd med
stjärtfjädrar af orre, berguf eller örn. Vid kostymen äro fast-
1 Dr. Sternberg, som ännu ej offentliggjort resultaten af sina senaste
forskningar bland golderna, har muntligen meddelat författaren, att den goldiska
shamanismen är ganska mycket uppblandad med kinesiska element, något som
till följd af detta folks nära grannskap med Kina är helt naturligt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free