- Project Runeberg -  Skapande fantasi och sjuka skalder : Tegnér och Fröding /
16

(1927) [MARC] Author: Bror Gadelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Till ingivelsens psykologi - 2. Om ingivelse och skapande fantasi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

16
intuitionens märkliga fenomen, böra vi något närmare
klargöra för oss vad vi mena med eftertanke.
Tänkandet utvecklar sig ur den passiva ingivelsen-
till en medveten viljeakt, och det är denna medvetna
akt vi kalla eftertanke. Vi förlägga alltså eftertanken
till vårt medvetande, ingivelsen försiggår eller rättare
har sitt upphov utanför vårt medvetande; vi kalla den
därför »undermedveten» eller »omedveten». Eftertanken
har med andra ord städse en personlig färg, våra med-
vetna tankar beledsagas av den förnimmelse av egen
ansträngning, som är det väsentliga i vad vi kalla upp-
märksamhet,, och eftertanken ter sig därför för oss
som en prestation av vår egen personliga energi; denna
eftertankens subjektiva art uttrycka vi enklast med
orden fag tänker». Ingivelsen är däremot en själs-;
akt, som försiggår ofrivilligt, utan vårt eget direkta
åtgörande. Det enda påtagliga i all den oklara mystik,
varmed begreppen »medveten» och »undermedveten»
pläga utstyras, är just den jagbetoning eller känsla av ’
den egna personen, som beledsagar eftertanken, men
bortfaller vid ingivelsen.
Frånsett denna olikhet i jagbetoning gives det strängt
taget ingen väsentlig skillnad mellan ingivelse och efter-
tanke. Samma ordnande hand, som leder eftertanken,
kan ofta, utan att vi veta något därom, ingripa i och
styra ingivelsen. Redan ingivelse är tänkande, ty, som j
Hojfding säger, »uden uvilkorlig Helhedsdannelse vilde
Eftertanken icke vrere mulig».
För egen del vill jag beteckna denna i all själs-
verksamhet inherenta och alldeles ofrivilliga skapar-
tendens, spontantänks.nde, till skillnad från de tanke-1
akter, som äro medvetna och jagbetonade. Med jag-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:04:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skapfant/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free