- Project Runeberg -  Anteckningar under en resa genom Sverige och Dannemark sommaren 1839, jemte några bilagor /
139

(1840) [MARC] Author: Friedrich Karl von Strombeck, Karl XIV Johan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

under trettioåra kriget lågo i Wolfenbüttel, och
betraktade den då ännu icke alldeles fulländade
byggnaden, hvilken likväl mera än nu prunkade i sin
nyhet. Ser man denna helt och hållet af
quaderstenar uppförda kyrka på något afstånd, så tager
man den för en äkta göthisk byggnad — med
undantag af den först för hundrade år sedan
smaklöst nog i form af ett jättelikt Κλυστήριον
tillbyggda tornspetsen. Man ser de ofantliga fönstren
hvälfda i spetsbågsform, äkta göthiska vederlag
och i liksidiga trianglar. Äfven de fina siraterne
härå synas göthiska. Men kommer man närmare,
så finner man, att siraterne upplösa sig uti idel
grekiska diminutiv-kolonner, och man ser, att det
äro små doriska, joniska och korintiska pelare,
som man på afstånd hållit för göthiska
zickzack- och rosettprydnader. Här är alltså öfvergången
till den modernt-italienska stilen, likasom denna
har bildat öfvergången till återställandet af den
klassiskt-grekiska. Fordom ägde någonting
analogiskt rum; efter den byzantiniska rundbågsstilen
följde en dylik öfvergång till den forntyska,
hvarpå exemplen, särdeles i Köln, äro mångfaldiga;
sedan bibehöll denna stil öfverhanden genom
århundraden, i mer eller mindre utsmyckade
byggnadsverk. Ändtligen bibehölls göthiska formen i
det hela, och man utsirade, som jag redan nämnt,
med antika kolonner, tills småningom den stil
uppkom, hvar af katholska hofkyrkan i Dresden är det
märkvärdigaste mönstret i Tyskland, och slutligen
återvände man dit, der byggnadskonsten skapade
verk, sådane som vi beundra dem på
Neptunstemplet i Pästum, ehuru, i brist på medel, den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:37:47 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/skfant/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free