- Project Runeberg -  Det nya Stor-Tyskland /
113

(1992) [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1992, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ur Ett brev till Lars Gustafsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Wittfogel har den tvivelaktiga äran av att ha formulerat den
marxistiska rasismens teori i Tyskland år 1931. Så här ser den
ut:

”Till skillnad från andra, statiska, isolerande uppfattningar är
marxismens rasbegrepp dialektiskt och materialistiskt. Dialektiskt:
det ser inga oföränderligt eviga antropologiska kategorier, utan
räknar också med rasfaktorernas historiska flöde. Materialistiskt:
det betonar, att också förändringarna av rasmomentens gestalt
bestäms av den materiella produktionens utvecklingsbetingelser.”[1]

Kapitlet är så uppbyggt att Wittfogel samlat ihop citat där
Marx och Engels använt ordet ”ras”. Med en rätt finslipad
skolastisk metod har han så kunnat konstruera marxismens
rasbegrepp.

Själv noterar Wittfogel dock en säregenhet med detta
”marxistiska rasbegepp”:

”Snarare dryftar vi raselementets betydelse för den kinesiska
samhällshistorien i förväg av det skälet, att mycket litet ljus, ja
kanske nästan inget ljus alls faller härifrån på den
utvecklingsprocess som skall analyseras. Därmed inte sagt att inte den
antropologiska och prehistoriska forskningen i sitt framtida stadium
också kan ge material som ur samhällshistorisk synpunkt är av
ännu större intresse.”[2]

Wittfogels skolastiska marxism kan beskrivas med två
brevcitat från Engels:

”Vad gäller ert försök att behandla saken materialistiskt måste
jag först och främst säga att den materialistiska metoden slår
över i sin motsats när den icke behandlas som ledtråd vid ett
historiskt studium, utan nyttjas som färdig schablon efter vilken
man yxar till de historiska fakta.”[3] ”Det finns också en mängd
människor som använder den materialistiska


[1] Wittfogel, Wirtschaft..., sid 11.
[2] Wittfogel, Wirtschaft..., sid 8.
[3] Brev till Paul Ernst, 5 juni 1880, Marx-Engels Werke (MEW) 37, s. 411,
Dietz Verlag, Berlin 1956–89.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:21:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skrifts-17/0113.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free