- Project Runeberg -  Skriftställning / 5. /
108

(1968) [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1968, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sanningen är konkret! Krossa skolastiken! Släpp marxismen loss!

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Detta experiment upphäver den fråga Marx ställde i 1857 års
förord till ”Kritiken av den politiska ekonomien”:

”Men svårigheten är inte att förstå, att grekisk konst och epos
är bundna vid vissa former av samhällsutveckling. Svårigheten
är att förstå detta att de ännu fortsätter att ge oss konstnärlig
njutning och i vissa avseenden gäller som norm och ouppnåeligt
mönster.” (”Till kritiken av den politiska ekonomien”,
Arbetarkultur 1943, sid. 270)

Upphäver den på samma sätt som den första meningen i
manifestets första kapitel upphävts. Inte blott konsten utan även den
konstnärliga njutningen är bunden vid vissa former av
samhällsutveckling.

Detta experiment — som kan upprepas på många sätt men alltid
ger samma resultat — visar också att alla de grundläggande
tankarna i Zennströms artikel är tomma ord och falskt medvetande.
Det blir då onödigt att uppehålla sig vid sådant som hans konstiga
motsättning mellan å ena sidan Jesaja-Lindegren och å andra
sidan Aristofanes-Ohrlander. En diskussion om Picasso vore
visserligen värd att föra. Men den finge bli mycket konkret då det
skrivits alldeles osedvanligt mycket mörkt om just Picasso. Det
borde vara värt ett helt stort kapitel.

(Studera Picassos materialbehandling! Picasso — liksom Dali

— hade en utmärkt utbildning och var en kunnig målare. Men
när han nådde sin stora popularitet förlorade han sitt
hantverksmässiga handlag. Hans bilder blev till goda bilder endast i
reproduktion. När man ser originalen framträder den dåliga
materialbehandlingen och det slappa hantverket. Så gick det också för
Dali. Den unge Dali vars måleri beundrades av Freud just för
hans skicklighets skull blev den världspopuläre men
målartek-niskt nu slappe Dali. Denna utveckling är inte tillfällig.)

Men elvahundratalet och en bild av profeten Jesaja kan
användas för att visa hur diskussionen kan fortsättas efter det att
1857 års fråga upphävts. Men först ett citat från Zennström för
att få relief:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:19:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skrifts/5/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free