- Project Runeberg -  Sveriges national-litteratur 1500-1900 / 8. Esaias Tegnér; Erik Gustaf Geijer /
152

(1907-1912) [MARC] With: Oscar Levertin, Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

upprätt skall hon ställa sig midt i den nya skapelsen och
kröna sig med stjärnhvalfvet.

Den närvarande tiden har ändtligen äfven sin yttre
märkvärdiga sida. Jag kan här fatta mig vida kortare; ty
tidens syftning är här så gifven, den har framträdt och
framträder dagligen under så bestämda former, att alldeles intet
tvifvelsmål kan äga rum. Det går en mäktig ande genom
våra dagars historia; en ädel gestalt med svärd vid sidan
och örnevingar på den strålande hjälmen. Jag känner honom
rätt väl, frihetens höga genius, ty jag är svensk och jag har
växt upp med honom. Det skrämmer mig icke, att det är
blod i hans händer; ty jag vet, hvilkas blod det är.
Oförfärad vill jag se honom i de blixtrande ögonen; jag vill leka
med hans svärd och trycka honom till mitt hjärta som en
barndomsvän. I sig själf kan denna frihetsande, i sitt
närvarande skick, anses som en ättelägg af reformationen. All
frihet är i sin grund den samma, i tanken eller i staten. Han
är präst i den inre världen, han är statsman eller hjälte i
den yttre. Hvar helst en förnuftig tankefrihet finnes, finnes
därför alltid en dylik borgerlig frihet, om icke i sanktionerade
former, likväl alltid i verkligheten. Men hvarifrån daterar
sig all förnuftig tankefrihet i Europa, om icke från Lutherska
reformationen? Att den politiska reformen i våra dagar
utgått från ett så kalladt katolskt land, bevisar ingenting
häremot; ty det är just det viktiga i Luthers reformation, att
efter den intet katolskt land funnits i den bemärkelse som
före den samma. Man säger, att det är adertonde seklets
upplysning, som gjort den stora politiska omhvälfningen;
om så vore, så vore det utan tvifvel hennes bästa verk. Men
grunden ligger djupare, hvilket ibland annat äfven Englands
historia bevisar. Sådan, som denna frihetsande redan länge
uppenbarat sig i Europa, förtränges han numera icke, hvarken
med våld eller list, hvarken med sofismer eller besvärjningar.
Obekymrad går han sin lugna gång och nersparkar det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:41:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/snl/8/0155.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free