- Project Runeberg -  Anteckningar om svenska qvinnor /
56

(1864-1866) [MARC] Author: Wilhelmina Stålberg, P. G. Berg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Brenner, Sofia Elisabeth - Brigitta, den heliga

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hans lif är den rätta måttstocken för hans
storhet. Äfven på honom utöfvar likväl tiden sin
makt, och blott några få stjernor af första
ordningen är det förunnadt, att ständigt lefva och
stråla i ofördunklad glans genom tidernas natt.
Den vida större mängden af andra måste nöja
sig med att lefva i historien, sedan den tid, för
hvilken de verkade, återgått inom dess område
och det språk, hvarpå de skrefvo, utbildat sig i
andra former eller smaken fått en annan gestalt.
Detta är fallet med Sofia Elisabeth Weber, gift
med assessorn Elias Brenner och känd under
hans namn. Ingen vet numera om henne något
mer än detta, och likväl ansågs hon under sin
lifstid för ett af tidehvarfvets fenomener,
öfverhopades med lyckönskningar och adresser af
både landsmän och främlingar, och vid hennes
död förklarade en af tidens poeter, en eljest
temligen obekant, Adlerstedt:

”Ack, finns ej en Poet, som mästerligt förstår,
Att skrifva så om dig, som du om andra skrifvit?
Nej! Konsten har, som du, oss bägge öfvergifvit;
Vår Svenska Poesi med dig i grafven går,
Och Skaldebarnen stå förskräckta och helt stumma:
Farväl, vår Poesi! god natt, Du Heders-Gumma!”



Vår poesi har väl icke gått i grafven tillika
med fru Brenner, men väl ha fornforskarne –
ty under dessas domsaga hafva hennes verk
hemfallit – velat förneka henne poetisk anda,
fantasi, lif, känsla och allt det, som karakteriserar
den verklige skalden. De bevis de anföra till
stöd för en sådan anklagelse äro äfven temligen
påtagliga, ty hon har skrifvit ett qväde öfver
barnförlossningskonsten, från hvars läsning hon
försigtigt utesluter mör och svenner. Genom
detta ämne har hon verkligen klassificerat sig
sjelf såsom ohjelpligen dömd till prosan. Renhet
i diktionen, vård om språket, då och då en
sinnrik tanke, tillerkännes henne emellertid, och
det var troligen dessa egenskaper, ovanliga för
hennes samtid, som förskaffade henne sitt
anseende, ehuru de icke varit nog att bibehålla
det äfven hos efterverlden. Hennes största
arbete är: Christi Pinos Historia; men dessutom
finnas af henne en mängd dikter, utgifna under
hennes lifstid och samlade samt ånyo upplagda
efter hennes död af hennes måg. Hennes
lefnadshändelser äro i öfrigt hvarken många eller
märkliga. Hon var född i Stockholm år 1659
och dog der 1730. Vid 21 års ålder gifte hon
sig med assessor Brenner, med hvilken hon hade
15 barn, och blef efter honom enka år 1717.
Det är icke endast modersmålet hon velat rikta
med sina skrifter; hon har äfven författat
sådana på latin, italienska, franska och tyska, på
hvilket sistnämnda språk hon skrifvit sin egen
biografi.

Redan 1699 slogs öfver henne en medalj,
hvilken på ena sidan visade hennes bröstbild
och namn: “Sofia Elisabeth Brenner“, och på
andra sidan ett lagerträd, med inskrift: “Crescit
cultura
“.

Brigitta, den heliga. Måhända skall mången
ensidig beundrare af vår tids upplysning tveka,
huruvida ett rum i vårt Svenska Pantheon bör
lemnas åt den person, hvars förnämsta lefnadsöden
vi här i korthet vilja teckna. Man skall
säga, att hon ej var annat än en vidskeplig
qvinna, slaf under sin tids fördomar, och som
af svärmeri ej blott förbittrade för sig och
andra lifvets o skyldigaste njutningar, utan äfven i
politiskt afseende utsådde oenighet emellan
konung och folk. Detta må vara sannt; men
häfdatecknaren och historieforskaren måste betrakta
saken ur en annan synpunkt. Han eger icke
rättighet att förbigå något enda fenomen, som
kraftigt inverkat på sin tid och som bidragit till
att göra fosterlandet mera kändt och högaktadt
utomlands. Ännu knäböja de talrika katholska
folkslagen vid S:t Brigittas namn och ställa sina
böner till henne, såsom medlarinna mellan
himmelen och jorden; och katholikerna reste tempel
åt henne under trettioåriga kriget, för att af
henne skyddas mot dess landsman Gustaf Adolf.
I historiskt afseende är S:t Brigitta derföre
isynnerhet märkvärdig, att man kan betrakta henne
såsom en fullkomlig representant för det katholska
tidehvarfvets religiösa åsigter och fördomar
i Sverige, emedan hon ansågs såsom det ideal,
hvilket uppnått den högsta fullkomlighet, som
katholska kyrkan fordrar. Kännedomen om hennes
lefnadsomständigheter gifver oss tillika den
åskådligaste bild af religionens och kyrkans
tillstånd i Sverige under loppet af fjortonde seklet.

S:t Brigitta härledde sin härkomst ifrån
tvänne utaf Sveriges ädlaste ätter, Braheslägten

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:41:32 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/sqvinnor/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free