- Project Runeberg -  Svenska slöjdföreningens tidskrift. Organ för konstindustri, handtverk och hemslöjd / 1905 /
15

(1905-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NY DANSK FAJANS.

15

konstnärliga pånyttfödelse, hvilken i våra dagar
gjort sig gällande inom konstslöjdens alla arter,
hos oss, inom keramiken åtminstone, hade börjat
uppifrån med de dyrbara porslinsvaserna, de stora
praktserviserna, men icke fått tränga sig ned till
fajanserna, de enklare och billigare kärlen, afsedda
för det stora flertalet hem.

Detta är så mycket egendomligare och så
mycket mera att beklaga som det just är bland
dessa hem en verkligt estetisk känsla och bildning
med ty åtföljande behof af vackra och smakfulla
bohagsting, är att finna i långt öfvervägande grad
mot bland de praktvåningar, där den materiela
rikedomen så ofta är parad med ideel fattigdom.
Danmarks två stora porslinsfabriker —
hvil-kas produktion med rätta är världsbekant — ha äfven på bordservisen nedlagt mycket
konstnärligt arbete — jag behöfver endast påminna om den s. k. “Hägerservisen" och P.
Krohns “Fiskservis", båda bekanta från
Stockholmsutställningen 1897. Men det har alltid varit porslinet
med sitt större anspråk på finess och dyrbarhet i
utförandet, som varit material för dessa serviser.

Icke ens det enkla “danska mönstret", kanske den
yppersta servisdekoration som någonsin blifvit
uppfunnen, utfördes på fajans, antagligen därför att en
stor tysk fabrik Villeroy & Boch i Dresden sedan
åratal haft i marknaden en rätt god imitation af
detsamma i fajans, hvilken genom sitt billiga pris torde
ha omöjliggjort all konkurrens.

Det var med insikt om det allt starkare vordna
behofvet af en nyare konstnärlig formgifning och
dekorering af dessa enklare bordskärl och med dem Fig-,7- Ski1, J°- Pe,ersen-

jämförliga prydnadskärl, som fabriken Aluminia började sin nya tillverkning. Ledaren för
densamma blef den bekante målaren Harald Slott-Möller, och hans egendomliga
konstnärs-individualitet är det som satt stämpeln på hela denna produktion, äfven ehuru han vid sin

Fig. 16. Skål, Jo. Petersen.

Fig. 18. Fajanser, Slott-Möller.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:23:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ssf/1905/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free