- Project Runeberg -  Svenska slöjdföreningens tidskrift. Organ för konstindustri, handtverk och hemslöjd / 1908 /
14

(1905-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

14

SVENSKA SLÖJDFÖRENINGENS TIDSKRIFT 1908

»Ducitur archa sternitur Osa. Re.xDavid bella parat. Obsidet
animosa. Bersabee se fonte lavat.*

Den stora folkmängd som här uppträder ger konstnären tillfälle att skildra många
karaktäristiska ansikten och att tillfredställa sin kärlek för praktfulla kläcjer och smycken.
Det är ett öfverflöd af brokad, siden och sammet som återgifvas i hela deras stoffverkan
och särskildt virtuosmässigt i fråga om den sidensort som skiftar i grönt och rödt. Det
är icke endast materialet som bildar det märkliga i dessa dräkter, äfven det sätt på
hvilka de uppbäras betecknar ett afgjordt framsteg i renässansriktning. Den sengotiska
sirligheten håller på att försvinna, figurerna röra sig med värdighet och fasthet, de
trampa jorden i medvetande om dess bärkraft och hafva intet sväfvande i sin hållning.
Många förstå också att svepa sin mantel med ett sinne för draperier och gester, som ge
en försmak af italiensk grandezza i vederbörlig reduktion.

Fig. 10. Uria skickas ut i kriget.

För öfrigt återfinna vi alla dessa främmande element, som vi känna igen från
Matsys’ andra verk, dessa exotiska prydnader och denna fantastiska arkitektur. Men
alltsammans utan öfverdrift, hopfogadt till ett sammanhängande helt, bildande en enhetlig
praktfull värld med något af sagoskimmer öfver sig, parallel med den verkliga, men utan
att tangera det omöjliga. Det mest realistiska i denna egentligast ornamentala
komposition är karaktäristiken af alla olika ansikten. Man kan icke undgå att beundra en sådan
figur som Sauls dotter och den psykologi som återgifvit hennes min af förakt. Det
fanns blott en enda nordisk konstnär vid denna tid, som kunnat skapa sådana typer af
kvinnligt raffinemang, och denne konstnär är Quinten Matsys, mästaren till Salome på
Antwerpen-altaret.

Till vänster öfver taflan med inskriften har tapeten ett egendomligt afsnitt: en
profet, som sitter i en studiekammare och skrifver. Framställningen är i själfva verket
endast en variant af Hieronymusmotivet och interiören är den kända. Det är ett tecken
till detta motivs stora lifskraft att det kommit med på en tafla som denna. Det
sammanfattas med det öfriga endast genom den gemensamma präktiga bården med
vinran-kor och drufvor i ren renässans.

6305. David ser Bathseba vid källan och sänder en budbärare att hämta henne.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:23:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ssf/1908/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free