- Project Runeberg -  Svenska slöjdföreningens tidskrift. Organ för konstindustri, handtverk och hemslöjd / 1908 /
29

(1905-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM JAPANSK LACKERINGSKONST.

AK

VICTOR ADLER.

Hela den japanska rasen genomandas af en stark känsla för det mystiska i, och fröjdar sig
såsom konstnär åt naturen. Deras maleri och diktning kan man endast första genom denna stämning.

Platser och trakter af leende enkelhet eller romantisk vildhet äro vida berömda och väl kända bland
hela folket. Japanen har långt mer än vi en utvecklad estetisk känsla och uppfattning af naturen.

Han faller i fullständig hänryckning öfver lönnbladets röda färg eller körsbärsträdets hvita blommor,
och ännu mer, han erfar en egenartad stämning och säreget inre lif i betraktande af naturen.

Japanen känner sig lyckligast, då han far sitta försjunken i skådandet af naturens under och varande
uppmärksam på alla dess minsta detaljer. Dessa stämningar för ILf och företeelser i naturen genomandar
hela deras literatur och måleri.

Denna stämning behärskar klosteranläggningar och tempel; ja själfva den fattigaste bland folket har
samma uppfattning så att han med sin dyrt förvärfvade arbetslön köper sig ett litet dvergträd, några
centimeter högt, för att vid dess beskådande känna sig fullt lycklig.

Området för det Japanska konsthandtverket är icke på långt när så stort eller
mångsidigt som i Europa.

Det egentliga konsthandtverket inskränker sig till tekniken för lackeringskonst, för
orneringen af svärd, för keramik, äfven emaljering, för bronsgjutning och för färglagda
träsnitt samt konstbroderier, hvilket allt dock ernått en verkligt konstnärlig betydelse.

Mer och mer under de senare åren har Japans konst ådragit sig vår
uppmärksamhet samt utöfvat stort inflytande på konstindustriens område.

Hvad vi mest måste beundra hos den Japanska konstprodukten, är den frihet och
innerlighet hvarmed Japanerna vid sina skapelser ansluta sig till naturen. I sitt lands
härliga natur söker och finner Japanen sina dekorationsmotiv, de bilder med hvilka de
med förkärlek pryda sina vaser och fat, väggskärmar och sidenstoff, påvisa en ren smak,
ett skarpt iakttagande af naturen, en kärleksfull uppfattning af all den skönhet, berg och
dal, skog och fält i rikt mått och mångfald af former ha att framvisa.

Af de så högt utvecklade grenarne af det Japanska konsthandtverket intager
lack-eringskonsten obestridligt det främsta rummet.

Japanerna själva skatta också sin lackeringskonst högst af alla sina arbeten.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:23:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ssf/1908/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free