- Project Runeberg -  Svenska slöjdföreningens tidskrift. Organ för konstindustri, handtverk och hemslöjd / 1908 /
32

(1905-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

32

SVENSKA SLÖJDFÖRENINGENS TIDSKRIFT 1908.

De äldsta lackarbetena förekomma ytterst sparsamt i sjelfva Japan, mera dock i
kloster och tempel, hvilka undgingo att sköflas åren efter 1868.

I Japan utföras numera arbeten fullt så goda som de från bästa tiden dock endast
mindre omfångsrika, men så betalas mycket höga priser för dylika långtidskräfvande
arbeten.

För de äldre arbeten som någon gång utbjudas betalas i Japan rent fabulösa
priser och om ett dylikt arbete skulle förirra sig till Europa, så äro alltid de Japanska
konsthandlarne framme och bjuda de högsta pris. Så t. ex. begärde Hayashi på en
auktion i Paris, för icke så länge sedan, för ett som äkta Korin-arbete ansedt skriftyg
25,000 francs, hvilket arbete dock återropades.

Det Japanska lackarbetets
förnämsta egenskaper ligga som förut
nämnts dels i det egendomliga
materialet och dels i det omsorgsfulla
utförandet.

LacJiarbetarne sönderfalla i
tvenne klasser, de som grunda och
lemna det vanliga lackarbetet samt
de hvilka dekorera de sedan
grundade arbetena, förnämligst genom
guld- och silfvermålning.

Lackmålarne äro verkliga
konstnärer som förstå att föra sin lilla
fina pensel med förvånansvärd
säkerhet och konstnärlig talent.

Detta möjliggöres genom den
långa lärotid, ända till 8 å 10 år
som de måste använda, innan de
tillåtas arbeta som mästare i sitt fack,
och innan de kunna lemna de
tadelfria konstverk hvars fulländade
skönhet vi beundra i så många
Japanska lackföremål.

Det skulle föra alldeles för långt
om jag här skulle genomgå alla de
förfaringssätt som användas vid
lack-tillverkningen, helst man i Japan på olika ställen finner rätt skilda arbetssätt, dock skall
jag här söka påvisa det väsentligaste.

Den Japanska lacken är icke som vår copallack en konstgjord blandning af harts,
feta oljor och terpentin hvilka behandlas i varmt tillstånd, utan den består hufvudsakligen
af en så godt som färdig naturprodukt, hvilken endast underkastas en rent mekanisk
behandling för att kunna användas. Denna lack är icke annat än saften af en
sumak-art (Rhus veisnicifera) på Japanska MUrushi-no ki“, ett träd som når sin höjd af 8 till 10
meter, för att vid en ålder af 40 år få en omkrets af öfver en meter. Den är rakvaxt,
har en temligen regelbunden krona med ofta mer än meterlånga, praktfulla fjäderblad.

Blommorna utgöras af hvita blomklasar ej olika våra syrener. För hvarje blomma
bildas en liten gulgrön stenfrukt så pass stor som en liten ärta. Fruktklasama nedhänga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:23:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ssf/1908/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free