- Project Runeberg -  Svenska slöjdföreningens tidskrift. Organ för konstindustri, handtverk och hemslöjd / 1908 /
105

(1905-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HAMBURGS KUNSTGEWERBEMUSEUM UNDER NYUPPSÄTTNING.

105

för en så pass grundlig och spårlös restaurering är nödvändigt den noggrannaste
af proceduren i underpartiet samt omsorgsfull fotografering af föremålet innan denna
påbörjats. Förfaringssättet torde det oaktadt ej kunna anses odiskutabelt riktigt. Det
motiveras hafvudsakligen med estetiska skäl, men Nordiska Museets exempel synas visa,
att exaktheten ej behöfver skada skönheten. Att Hamburgermuseets egna tjänstemän sade
sig nödgas gå till inventarierna för att säkert kunna bestämma om lädret och
mässings-tennlistema på en stol vore nya eller gamla, måste anses mera rekommenderande för
precisionen i restaureringsarbetet än lor metodens lämplighet för öfrigt. De museiartadt
ordnade utställningsssalarna erhålla sitt komplement i de authentiska rum från skilda skeden
och kulturområden, hvilka äro under uppförande i museets ljusgård. Vid ordnandet af
dessa går man till väga med ytterlig finkänslighet. Hvarje rum placeras i samma
väderstreck, som det intagit på sin ursprungliga plats och erhåller samma ljusinfall. Tanken
verkar onekligen anslående, men vid närmare eftertanke inställer sig nog ett visst tvifvel,
huruvida man med dess genomförande vinner det mål, till hvilket den syftar. Kan
iakttagande af denna detalj i nämnvärd mån återge den flyttade interiören dess genuina egenart?
Rummet, bondstugans, köpmanshusets eller slottets, är ju blott en del af ett helt, och ett
helt, som återigen måste tänkas och ses i hop med hela sin miljö, med landskapet, staden,
parken o. s. v. Den bästa utvägen för museel exposition blir den som valts af Skansens
skapare. Och den yppersta öfver hufvud i detta kommunikationernas gyllene tidehvarf
blir dock först och sist att rädda och bevara de gamla kulturminnena på de platser där
de kommit till och brukats. Men med denna tes lämna vi museidebatternas landamären
och komma öfver gränsen till ett annat gebit.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:23:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ssf/1908/0121.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free