- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1926. Dalarna /
156

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Vika kyrka. Av Sigurd Curman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

156 SIGURD CURMAN

fyller varje fläck på dess väggar och valv med sina livliga
blomsterrankor och sina figurrika bibliska scener eller
symboliska evangelistframställningar. Det är en klart gulröd
färg, som överväger såväl i ornament som i figurscener och
sammanhåller det hela och ger det en alldeles bestämd
durklang. I stort sett bygger kompositionen upp sig enligt
det traditionella senmedeltida systemet: väggarna indelas
med schablonerade bårder i breda, horisontala band, som
av vertikalbårder uppdelas i större eller mindre tavlor, vilka
upptagas av figurframställningar. Nedåt avslutas det hela
av en kraftig fris av stora rosblommor; uppåt vidtaga
valvens slingornament, som uppfylla fälten mellan stjärnvalvets
rikt utbildade ribbverk, vilket markeras kraftigare genom
ett i växlande färger utfört viggmönster.

Om sålunda själva kompositionsschemat är detsamma,
som återfinnes i så många av våra senmedeltida
kyrkomålningar, så visar emellertid en närmare granskning av
detaljerna en väsentlig skillnad från dessa. Rankor och ornament
förete en helt annan, liksom fylligare, renässansartad
karaktär, men framför allt röja figurframställningarna såväl genom
sin form som genom sitt ämnesval en helt annan art än
de senmedeltida målningarnas figurscener. I
Vikamålningarna söka vi förgäves efter helgonframställningar av något
slag. Alla framställningar hänföra sig till nya testamentet
och behandla Kristi liv alltifrån bebådelsen och födelsen
intill korsfästelsen, uppståndelsen och pingstundret. Och
undersöka vi de figurrika framställningarna litet noggrannare,
finna vi snart, hurusom åtskilliga av de uppträdande
personerna äro klädda i dräkter, typiska för den äldre
Vasatiden, liksom att den arkitektur, som omramar de olika
scenerna, har en bestämd renässanskaraktär. Allt detta
angiver tydligt och klart, att vi här hava att göra med
målningar, som utförts på 1500-talets mitt, således under en
tid, då reformationen just blivit genomförd i landet och då
man där borde kunna räkna med den bestämdaste
reaktionen mot den katolska läran. Denna reaktion finna vi
uttryckt i ämnesvalet för figurframställningarna. Men den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:04:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1926/0206.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free