- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1932. Gästrikland /
272

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kamerajakt på blommor. Hur fjällblommornas bok kommit till av Torsten Lagerberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.



växlingssäcken under 15 a 20 minuter var alldeles tillräckligt
för att man skulle medhinna åtskilliga väl valda ord! Det gällde
emellertid att icke låta sig distraheras så mycket, att plåtarna
blevo felaktigt inlagda. Något sådant hände mig dock endast
en gång, men naturligtvis skulle den bakvända plåten komma
att tas i bruk för ett utomordentligt vackert, blomrikt exemplar
av Veronica fruticans, Vars make jag senare aldrig återfann.
Halvar åter den ominösa principen framme.

Jag lämnar nu dessa naturmysterier för att övergå till en
betydligt viktigare fråga, motivvalet. Man skall icke tro, att första
bästa exemplar lämpar sig för en fotografering. Då det gäller
att avbilda växter på deras ståndort, måste man se till att
omgivningarna äro sådana, att de låta föremålet framträda så
fristående som möjligt. I fjällen, där vegetationen ofta är bruten
eller koloniartad, är det kanske lättare att tillgodose ett sådant
krav än på många andra ställen, vilket dock icke hindrar, att
jag i liera fall fick söka länge, innan det rätta exemplaret var
funnet. Men det är klart, att man också i fjällen måste bereda
sig på att fotografera arter i slutna växttäcken. För att då få dem
att tillräckligt tydligt avteckna sig mot en orolig omgivning är
det lämpligt att icke driva avbländningen längre än att objektet
erhåller full skärpa. Genom att hålla bakgrunden oskarp
uppnår man en sådan isolering av objektet, att det icke tappas bort
på bilden. Det rekommenderas understundom att i fall som det
nu påtalade skaffa föremålet en konstgjord bakgrund. Metoden
bör dock undvikas, ty den medför, att bildens karaktär av
ursprunglighet förvanskas. Skillnaden mot en inomhus upptagen
bild, för vilken en konstgjord bakgrund icke kan undvaras, blir
då icke särdeles stor.

Man har emellertid ännu ett sätt att isolera ett objekt ur en
besvärande miljö. Detta kan ske, om fotograferingen företages
mot ljuset. Blad, grenar, frukter o. s. v. bli då tydligt
markerade av lysande konturer, vilka förhindra, att objektet uppslukas
av omgivningen. Ett exempel på en sådan avbildning lämnar
bl. a. Salix myrsinites i min bok.

Det säger sig för övrigt självt, att belysningsfrågan är av den
största vikt. Där det var möjligt, har jag alltid undvikit att
fotografera mina växter i direkt solljus. Detta medger
visserligen en väsentlig förkortning av exponeringstiden, men bilden

272

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:06:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1932/0308.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free