- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Nionde årgången (händelserna 1931) /
167

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Teatern 1931. Av Anders Österling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.



Fr. v.: Astri Torssell och Sture Lagerwall i »EHenne» på Lilla Jconsei^thusteatern, Olof
Sandhorg i »Hans nåds testamente» på Vasateatern och Margit Manstad i »Nunnornas

harn» på Lilla konserthusteatern.

9—6 voro pjäser med ny social miljö: den förra ur det tyska scenproletariatet
och den senare ur ett londonskt modehus. Båda spelades effektivt, och Pauline
Brunius uppbar en sympatisk roll i den senare. En postum komedi av August
Brunius, Du skall säga nej, innehöll goda uppslag som dock icke tillräckligt
utförts, och mycket av aktualitetens kolsyra hade dessutom hunnit avdunsta; den
spelades dock med friskt humör av bl. a. Elsa Lundqvist och Karin Carlsson,
Gösta Cederlund och Nils Lundeli. Sacha Guitrys lilla vådevillkomedi Mozart
gjorde lycka mest tack vare Margit Rosengrens käcka spel och sång i
huvudrollen. Premiären av denna pjäs firades tillika som Oscarsteaterns 25-årsminne.
Ett annat jubileum var Pauline Brunius 50-årsdag, då en repris av Brita v.
Horns Kring drottningen gav primadonnan tillfälle att visa sin mest virtuosa
konst.

Med Gösta Ekman-teaterns på tre scener fördelade verksamhet fick
höstsäsongen ett betydande och delvis stimulerande inslag. Hjalmar Bergmans
humoristiska herrgårdsidyll Hans nåds testamente blev på Vasateatern en lika
oomtvistlig framgång som hans närbesläktade komedi Markurells. Olof Sandborgs
praktfulla karaktärskomik var här den bästa tillgången. Kaptenen från Köpenick,
Zuckmayers figurrika och drastiskt skildrande tyska krönikespel, fick likaledes
en mycket konstnärlig form på denna scen; nästan alla figurer voro välträffade,
och av den tragikomiska hjälterollen gjorde Victor Sjöström en psykologisk
rangskapelse. Konserthusets stora scen blockerades länge av Den glada änkan
i en brokig iscensättning med några spirituella regiinfall men underhaltig
text — en farlig och litet löjeväckande succé. Ledningens höga intentioner
infriades heller icke av den därpå följande wienkomedien Caprice, som endast
räddades genom Bodil Ipsens skimrande skicklighet. Först med En japansk
tragedi, John Masefields storstilade verk, bjöds ett program av den art som
lokalen fordrar. Föreställningen blev en artistisk njutning redan genom Otte

167

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 13:25:14 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svda/1931/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free