- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tolfte årgången (händelserna 1934) /
200

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Modet 1934

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tände färg, blå med röd effekt, röd eller grön
med gul. överhuvudtaget karakteriserades
höstmodet av ovanligt praktfulla tyger, både siden,,
sammet och spets vävdes in med guld- och
silvertrådar, laméerna upplevde en blomstringstid
och ett absolut nytt stoff framfördes. Det var
cellophantyget, som glittrade av hårda, blanka
trådar, framställda av pappersmassa. Särskilt i
spets gjorde detta blänkande inslag en festlig
och praktfull effekt. Samtidigt kom följdriktigt
paljettmodet tillbaka för att accentuera all denna
glans.

För mellanklänningen rivaliserade sammeten
— som också genom ny framställningsmetod
kunde fås skrynkelfri — med det blanka sidenet.
^ Höstens speciella modefärg hette tulipe noir, en
varmt rödbrun nyans. Grått användes fortfarande
mycket för ylleklänningar och jumpers, medan
svart som vanligt var favoritfärgen för
ytterplagg. Kappan företedde denna höst inga
påfallande nya linjer, men konstateras bör, att deiL
vida ryska ärmen sågs mycket både på
klänningar och kappor. Ett ryskt drag i modet, som
dock av klimatskäl inte kom att accepteras hos
oss, var vinterdräkten med trekvartslång jacka,
starkt insvängd i midjan och med klockande
vidd. Den långa kosackblusen över en snäv, ofta
uppsplitsad kjol blev en favoritmodell för
mellanklänningen. En hög kosackmössa med pälsbräm
lanserades också, annars voro höstens hattar
genomgående platta av en flat klockmodell, som placerades djupt ned över ansiktet, eller också
en mycket stor barettform. Tricornen, mycket liten och låg som den under sommaren moderna
»spanska» hatten, märktes också bland höstens modeller.

Aftontoaletten följde mot slutet av 1934 två skilda linjer. Den ena karakteriserades av en
mycket lång, ofta släpande och så snäv kjol, att den måste splitsas för att medge rörelsefrihet. Därtill
djupt ryggdecolletage men med nästan halshög linje fram på det ofta något draperade livet. Den
andra typen var »Kristina-modellen», influerad av Greta Garbos drottning Kristina-film, med
mycket vid kjol, vars vidd började uppe på höften och som ej släpade. Livet var litet och snävt
i 1600-talsstil, dubbelknäppt och rätt högt i halsen eller med rak, ut på axlarna gående ringning
samt korta, snäva ärmar. Aftoncapen var ett
omhuldat plagg, ibland lång och rak som en
klassisk mantel, ibland midjekort men i gengäld vid
och mjuk, ibland endast en rundklippt stor scarf
av klänningens tyg.

Det så kallade tyrolermodet syntes en del på
förhösten, små sportiga dräkter av grovt ylle med
figursydd, kraglös, mitt fram tätknäppt jacka och
en slät kjol. Därtill bars en brätthatt med
ganska hög, spetsig kulle och prydd med en
fjäderpenna. Denna dräkttyp följde med in i
vintermodet som modell för den sportbetonade
vardagsylleklänningen. Ylleklänningen för
huvudsakligt innebruk och att ha under en
promenadkappa hölls däremot i en föga efemärt
modebetonad, strängt enkel stil med långa, släta ärmar,
brett bälte och slät kjol, om den ej följde
mellan-klänningens stil med raglansnitt och vida ärmar,
tillhållna vid handleden.

Sportdräkt av svenskt linne med byxkjol,
typisk för sommarmodet i93i.

200

Matroshatt med fyrkantigt brätte, av grov
stråfläta, sommarhatt 1934 från Patou.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:06:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1934/0200.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free