- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Sextonde årgången (händelserna 1938) /
187

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Modet 1938

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Modet 19)8.

Under 1938 fullbordade modet i sin ständiga kretsgång en cirkel — en cirkel som omfattar i
det närmaste 50 år. Detaljer och linjer fråu 80—90-talen hade under de senaste säsongerna
ideligen dykt upp i kollektionerna, men först i och med detta år kan man tala om ett verkligt
återvändande till årtiondena före sekelskiftet. Kvinnan av 1938 kammar åter håret ur nacken,
skrider fram i styva, böljande kjolmassor, anlägger dekollctage à la Sargent-porträtt och rustar
sig med koketta, romantiska prydnader och plagg von anno dazumal: spetsar och blommor, flor
och plymer, rynkor och rysch. Den sportiga backfischen har åter blivit dam — d. v. s. på
kvällarna. Samma år, som modet lancerar la grande dame, passar det nämligen på att göra
förmiddagssilhuetten flickaktigare än någonsin — vårens nyaste och mest markanta linjer voro
skolflickans: kort helplisserad eller rundskuren kjol med rak jacka över, rund hatt på nacken och
eventuellt en swagger.

Modet visade i övrigt under hela året en stor, man skulle vilja säga i vissa fall nästan
makaber, mottaglighet för de aktuella händelserna i Europa. Det spanska inslaget, som började redan
under föregående år, ryckte fram och var under våren dominerande: boleron lancerades
häftigt, spetsmantiljen kom till heders och den höga toreadorhatten hade en stor vår. Vidare
underströks det militära inslaget: epåletter på utbyggda axlar, svängda militärkappor, guldgaloner
och broderier. Schiaparelli, som tidigare än någon annan arbetat med snörmakerier, fick detta
är även de andra husen med sig, och Bruyère gjorde kappor, som kommo en att tänka pä
husarer. ’ ø

Aftonklänningarnas stora nyhet var krinolinen, som under året fick en verklig renässans —
låt vara att den uppträdde i ny, förbättrad, d. v. s. förmildrad, upplaga. Vidare slogo de stora
dekolletagen igenom: klänningarna utan axelband voro ett av höstsäsongens stora nummer.
Samtidigt visade kvällselegansen en ny, diametralt motsatt utvecklingslinje — en som
"bekräftade, att kretsgången gick vidare och att en ny cirkel redan var påbörjad. Det är kläder med
en sträng puritanskt-klerikal anknytning, vilka förefalla inspirerade av munkkåpor och medel-

Vinjettbilden visar fyra för 1938 typiska linjer: f. v. Schiaparellis långa, raka aftonklänning,
spartansk och strikt i snittet med hellång ärm, hög hals och praktfullt broderi i silver, auld och
stenar à la mässhake; därintill en för både material och form typisk 38:a — stel, blank duchesse,
sydd i förmildrad krinolinmodell med liv utan axelband, med ett rosenfång i håret och ett i
midjan; den tredje klänningen visar årets nyhet, korsettskärpet, och den fjärde är en exponent
för förvårens blomsterorgier och dragning åt lurnyren, som senare på året började komma fram
på allvar.

187:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:07:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1938/0187.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free