- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 11. Det nya århundradet /
310

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sedan utvecklat sin stil mot en friare, bredare, mera målerisk uppfattning,
och genom bildande av sammanslutningen »Färg och Form» har denna
grupp kommit att spela en betydande roll i vår nutidskonst. Man skulle
t. o. m. kunna säga, att ingen rörelse verkat så skolbildande som den.

Även utanför Färg och Form-gruppen äga vi en rad duktiga konstnärer,
som mer eller mindre företräda likartade tendenser, t. ex. den i Paris
skolade Otte Sköld och så egenartade målare som Hugo Zuhr, Olof Ågren,
Bertil Damm och Martin Åberg.

Låt vara att huvudstaden alltjämt intar en dominerande plats i vårt
konstliv, så har man dock inte rätt att i en översikt som denna förbigå
den insats, som gjorts på andra håll.

UTE I LANDET.

Vissa provinser ha här givit synnerligen värdefulla bidrag till
utvecklingen, så t. ex. Skåne, Halland, Bohuslän med Göteborg, Värmland, Dalarna
och Norrland. Som det skånska landskapets upptäckare har man med rätta
karakteriserat Gustaf Rydberg. I generationen efter denne det skånska
land-skapsmåleriets klassiker finns en rad duktiga målare, Justus Lundegård (se
plansch ovan vid sid. 98), Anders Trulson, Albert Larsson, Ernst Norlind,
Herman Österlund och Fritz Kärfve, och inom generationen på omkring
femtio år Ossian Gyllenberg och Henning Malmström samt skulptören
Anders Olsson. Det moderna genombrottets män i den skånska konsten
äro först och främst Johan Johansson, som bröt vägen för de andra,
samt Tora Holmström, Gösta Adrian-Nilsson, Svante Bergh, Emil
Johanson-Thor, Emil Olsson och Martin Emond. Johan Johansson står ännu som
den, vilken genom sitt kraftiga temperament och sin konstruktiva
begåvning tillfört det skånska måleriet de rikaste impulserna. —
Göteborgs-skolan räknar utom de förut nämnda expressionistema Gösta Sandels och
Birger Simonsson män som Tor Bjurström, Nils Nilsson, Ivan Ivarsson
(död 1939) och Ragnar Sandberg till sina främsta krafter. En fri, i vissa

PLANSCH Å MOTSTÅENDE SIDA. Efter prins Eugens flyttning till Valdemar sudde 190i
blev Djurgården med dess ekar och vikar ett ständigt återkommande motiv på hans
dukar och blad. Men redan dessförinnan hade målarprinsen fördjupat sig i genuina
Stockholmsmotiv, och denna akvarell är ej den enda varken från tidigare eller senare

år, där han återgetl båtarna på Stockholms ström och atmosfären över dem.–-Akvarell

1928. I konstnärens ögo.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:04:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/11/0366.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free