- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 12. De senaste årtiondena /
358

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

anslagen åt Dramaten och Operan. Och som en gest för riksdagen
organiserades en hela landet omfattande turnéverksamhet från samtliga
statsunderstödda teatrar under namnet »Riksteatern». Kommittén laborerade också
bort Wettergren från Dramaten och fick honom ersatt med Olof Molander.
Krascher, teaterutredning, broschyrer — precis som under förra seklet!

Molander blev som teaterchef konstnärligt lyckosam. Med Lars Hanson,
Tora Teje, Märta Ekström som ledande skådespelare, förunnades det honom
att nyskapa en Strindbergsstil och föra fram intressanta nyheter i en strikt
dramatiskt regi, tills han råkade i konflikt med ecklesiastikministern och
ersattes med Pauline Brunius, som förde Dramaten tillbaka till det engelska
effeklmaneret från mera idylliska tider. Den Molanderska traditionen
uppehölls emellertid samtidigt av regissören Alf Sjöberg.

Ekman fortsatte sin verksamhet på Vasan och utvecklade en arbetskraft,
som både lockade och skrämde och skapade legender kring hans person.
Han kunde göra farsfigurer allvarliga och blanda in löjlighet i tragiska
gestalter. Men han skapade också åt sig och sina lärjungar en ny spelstil, mer
intellektuell, mer expressiv, mer genomskinlig än någon tidigare. Med
»Kanske en diktare», »Bödeln», »Hamlet», »Fedja», »Shylock». Hans verksamhet
spred sig över hela Norden, men slutade med hans alltför tidiga död 1938.

I Göteborg och Hälsingborg ha några stora statsunderstödda
teaterföretag varit i gång. Av dem har Göteborgs stadsteater tilldragit sig mesta
uppmärksamheten, under ledning av Torsten Hammarén och Knut Ström. Den
fick sig också ett nytt teaterhus, det mest välutrustade i riket (1935). I
övrigt har Riksteatern, ehuru oproportionerligt fördelad, tillvunnit sig stora
sympatier genom att vädja till lokala organisationer och lokal välvilja och
lita på publikens ambition och goda smak. Den är på väg att bli en
motsvarighet till den av arbetarorganisationer ledda, populära Folkets
park-teater-rörelsen. En anmärkningsvärd faktor ute i landet är också amatörteatern.
Den har på flera håll stöd i bildningsförbunden och tycks bli en härd
för folkligt teaterintresse.

Den svenska scenkonsten under innevarande sekel har, när den varit som
bäst, präglats av mångsidighet, av ovilja att begränsa sig. Det har därmed

PLANSCH .4 MOTSTÅENDE SIDA. Gösta Ekmans förbluffande mångskiftande typgalleri
rymmer både eleganta komedifigurer, i vilka han spelade ut sin oemotståndliga, lekande
naturliga charm, och karaktärsroller i skådespel och tragedier, där hans konstnärliga
ambition och hans genialitet i förening med en suveränt behärskad teknik ännu bättre
kommo till sin rätt.

358

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:04:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/12/0420.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free