- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 2. Den medeltida kulturen /
102

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kyrkan och klosterväsendet. Av Erik Floderus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

delaktig icke blott av brödet vitan
också av vinet. Detta var (sedan
den äldre medeltiden) förbjudet för
menigheten, då man var rädd, att
något av den dyrbara vätskan
kunde spillas ut.

Vid sidan av högmässan
före-kommo även andra mässor såväl
vid högaltaret som vid
sidoaltare-na, vilka även funnos i mycket små
kyrkor. Sålunda höllos mässor för
treenigheten, för jungfru Maria, för
olika helgon och för
händangångna. De höllos i allmänhet på
bestämda dagar och föregingos ofta
av vakor, under vilka prästerna
förberedde sig genom bön. Till sådana
mässor donerade enskilda personer
gärna penningmedel för sin själs
salighet. Sålunda föreskrev en
borgare i Arboga och hans hustru i
sitt testamente (1483), att en mässa
med vaka skulle hållas i Västerås
domkyrka varje Kristi
himmelsfärdsdag, varvid 32 präster skulle
medverka. Andra mindre utförliga
förböner eller mässor kunde hållas
för regn, för luftens klarhet, med
anledning av jordens ofruktbarhet,
för dem som anträdde en resa,
för sjöfarande, för avvändande av
kreaturssjukdomar, för sjuka
människor, för att avvända krig, för
hembygden, för konungen och för
dem, som vilade i kyrkogården.

Kyrkoåret var noggrant indelat,
men festdagarna kunde växla inom

I en del kyrkor uppsamlades kollekterna i
kolleklskopor — kollektliåvar skulle vi säga
— ao trä, en grund låda med bakstycke, i
vilket i arkitektonisk omramning anbragts en
helgongrupp eller som här en madonna med
barnet. Gåvorna nedlades så att säga inför
madonnans ansikte. — Everlövs kyrka, Skåne.

Ett au de få bevarade exemplen på en
medeltida predikstol i Sverige, inbyggd i muren.
Munktorps kyrka, Västmanland.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:02:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/2/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free