- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 2. Den medeltida kulturen /
180

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - En storhetstid för konst och konsthantverk. Av Rune Norberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

mäster Bernt Notke, som inkallades till Stockholm 1484, och hans främsta
arbete, den stora Sankt Göransgruppen i Stockholms Storkyrka, är ett av
konstens mästerverk. Tillika är detta av Sten Sture beställda arbete, som
invigdes nyårsaftonen 1489, ett monument över den för svensk historia så
betydelsefulla segern vid Brunkeberg 1471. Notke har lämnat många andra
spår efter sin verksamhet både som målare och skulptör och var under sin
vistelse i Stockholm även myntmästare. Notkes konstnärliga egenart är
snarast en frisk och kraftig realism. En mera vek och förfinad konst
representera de bevarade altarskåpen av mäster Herman Rode, av vilka de
mest kända äro från Stockholms Storkyrka och Salem. En annan lybeckare
är Henning von der Heyde d. y., som utfört altarskåp i Ryttern och Enånger
av mycket hög kvalitet. Även svenska konstnärsnamn möta oss, såsom Bertil
Målare eller den Lars Snickare, som bl. a. utfört ett S:t Olofsskåp i Värmdö.
En annan svensk, som i Norrland utfört en hel rad skulpturer av grov men
karaktärsfull art, är Haken Gulleson.

Under medeltidens sista årtionden infördes till Sverige en hel rad stora
och praktfulla altarskåp från Nederländerna, huvudsakligen Antwerpen och
Bryssel. Inom ett otroligt rikt, förgyllt rosverk visade dessa altarskåp ett
myller av figurer i dramatiska situationer. Man har också gjort gällande att
dessa skulpturverk påverkats av de vid denna tid synnerligen
populära mysteriespelen av samma art som de alltjämt bekanta passionsspelen
i Oberammergau.

Huru högt träskulpturen stod i Norden bevittnas ej minst av de till våra
dagar bevarade möblerna. Jämte dessa märkes en och annan dopfunt med
träskulpturer, samt utsnidade kärl och redskap. Möblerna, ej minst de från
äldre medeltiden, intaga emellertid en särskilt framstående plats i den
europeiska konstindustriens historia. Runstenarnas teknik och ornamentik leva
kvar i 1100-talets möbelkonst, såsom vi se av kistorna från Edåsa och
Vätt-lösa (Västergötland). Genombrutet arbete av nordiskt kynne präglar den
berömda bänken från Kungsåra (Västmanland), som erinrar oss om stav-

PLANSCH Å MOTSTÅENDE SIDA. Denna stilfulla paten — från Orkesta kyrka, Uppland
— är ett svenskt arbete, troligen av en Stockholmsverkstad från 1300-talet. Inskriptionen är
pd latin, den s. k. änglahälsningen, i översättning: »Var hälsad, Maria, full av nåd. Herren
vare med dig. Välsignad vare du bland kvinnor.» Också kalken till höger är ett svenskt
arbete från lA:e seklet; den har förut tillhört Vadstena hospital. — Bägge numera i Statens
historiska museum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:02:36 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/2/0230.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free