- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 2. Den medeltida kulturen /
209

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - En storhetstid för konst och konsthantverk. Av Rune Norberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Tavelmåleri i modern mening existerade icke under medeltiden. Några
av de äldsta altartavlorna (1300-talet) äro dock målade, och under
medeltidens senare del ha de skulpterade altarskåpen ju oftast målade dörrar och
understycke (predella). Även under denna tid förekomma helt målade
altartavlor, såsom den troligen västtyska från Djursdala i Småland (omkring
1480) eller de nederländska målningarna i Danvikens kapell i Stockholm
(återgivna å sid. 113 och 117).

Bokmåleri har naturligtvis förekommit i de svenska klostren såväl som
i de kontinentala. Förutom de ovannämnda handskrifterna från Lund är
emellertid föga av konstnärligt värde bevarat. De handskrifter, som återge
våra landskapslagar, äro stundom »illuminerade» med små scener. En
särskilt humoristisk konstnär har gjort randteckningar och initialer till en
lagbok från 1430-talet, som nu förvaras i Kungliga biblioteket; en rad av dessa
kulturhistoriskt värdefulla miniatyrer ingår hland illustrationerna till detta
band (se exempelvis sid. 251, 267, 275).

Av de många förträffliga glasmålningar, som funnits i vårt land, har
en ringa del bevarats, de flesta på Gotland. Talrika fragment visa, att också
fastlandet varit välförsett med dessa för kyrkornas interiör så viktiga
prydnader. De flesta och bästa ha tillkommit under 1200-talets senare hälft
och 1300-talets början. Stilen är till sitt ursprung oftast tysk
(Thiiringen-Sachsen) men visar en tydlig lokal utveckling. Också här inträffar det
förhållandet, att vida mera bevarats i vårt land än i det tyska
ursprungsområdet.

VÄVNADER OCH BONADER.



De första proven på en inhemsk vävnadskonst under medeltiden,
nämligen de märkliga bonaderna från överhogdals och Skogs kyrkor, visa många
ålderdomliga, nästan orientaliska drag både i teknik (s. k. snärjvävnad)
och ornering. I själva verket äro dessa bonader att betrakta som de sista
representanterna för en nordisk vävnadskonst, som vi känna redan från
vikingatidens början, bl. a. i det berömda norska Osebergsfyndet.
Bildinnehållet är, särskilt när det gäller den ovan (sid. 80) skildrade
Skogs-bonaden, utomordentligt rikt och intressant. Skogsbonaden, såväl som
över-hogdalstapeterna, tillhöra 1100-talet. Samtidigt förekom en inhemsk
vävnadskonst av mera tidsenligt och europeiskt snitt, som tyvärr endast
obetydligt bevarats till våra dagar. Under medeltidens senare del var den s. k.
dubbelvävnaden en över hela Norden känd företeelse. Det präktigaste

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:02:36 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/2/0267.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free