- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 3. Den äldre Vasatiden /
306

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Monumental stenhuggarkonst. Av Göran Axel-Nilsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

stenen mot marmorns vita och svarta eller alabasterns gulvita skiftningar,
kronor och inskriptionsplattor av förgylld koppar eller brons lysa med
dämpad glans, och skulpturernas dräkter och dräktdelar ha rikligt belagts med
färger, som nu vanligen försvunnit eller blott spårvis trotsat tidens framfart.
Gustav Vasas vård består sålunda av en rektangulär sarkofag av ljusröd
alabaster, rikt smyckad med inskriptioner, målade och förgyllda
landskapsvapen samt på långsidorna tvenne stora, förgyllda koppartavlor med svenska
riksvapnet. Gravtumban bär en täckplatta, varå den döde konungens bild
vilar i full kroppsstorlek, omgiven av de båda drottninggestalterna.
Kronor och spiror äro av brons, dräkterna synas naturalistiskt återgivna med
mönster och färger. I gravens fyra hörn resa sig smäckra obelisker av vit
alabaster. Vid fotändan ha slutligen två små änglafigurer med dödens
sinnebilder, timglaset och dödskallen, slagit sig ned. Mellan dem vilar på ett
hyende majestätets symbol, den kungliga kronan.

Denna praktfulla grav har säkerligen på sin tid väckt stor
uppmärksamhet hos oss. Något liknande hade hittills icke skådats inom våra
landa-mären. Här hade man ett äreminne över den gamle riksbyggaren och
landsfadern, som för alltid kunde återkalla hans ärevördiga gestalt med det långa,
böljande skägget i folkets erinran. Starkt intryck på åskådarna har också
den högtidliga begravningsprocessionen gjort, där den framskred från
Stockholms slott till rikstemplet i Uppsala, då konungens och drottningarnas
kistor på en bår, dragen med släde och hästar, fördes till den slutliga vilan.
Båren, klädd med svart kläde, varå syntes broderade riks- och
landskapsvapen, var i hörnen försedd med höga, förgyllda pelare, och på kistornas
lock vilade naturtroget framställda bilder av de döda. Troligen får Willem
Boy tillskrivas hela detta arrangemang, och idén från likfärden har han
sedan omsatt i gravmonumentets utformning. Konungens utseende kände
han väl, att döma av det porträtt, som han målat av honom och den
trärelief, som han skar i anslutning därtill.

Från samme mästares hand härrör också graven över Johan III:s polska
drottning, Katarina Jagellonica. Den finns i Uppsala och stod färdig om-

PLANSCH Å MOTSTÅENDE SIDA. Otvivelaktigt har Willem Boys gravmonument över
Gustav Vasa och dennes gemåler i Uppsala domkyrka varit av största betydelse för den
populära uppfattningen om den store riksbyggarens utseende och yttre skick. Alltifrån
sin tillkomsttid under 1500-talets senare hälft och intill nu har den för våra förhållanden
osedvanligt ståtliga gravvården uppväckt beundran och vidmakthållit vördnaden inför
konungens landsfaderliga majestät.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:02:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/3/0394.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free