- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 5. Den karolinska tiden /
174

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

att hävda sig och få räkna med det lilla anseende och den respekt, som
följde med att vara en fruktad häxa, torde å andra sidan också ha bidragit
till att vissa personer utmanade sladdret och därför också lättare blevo
utpekade som häxor. Det torde dock i sådana fall ha gällt mindre begåvade
och ofta rentav efterblivna individer, som väl heller inte insågo faran,
förrän det var för sent och de oemotståndligt drevos mot bålet.

Det var en svår andlig farsot, som härjade vårt land, och som så många
rent kroppsliga epidemier kom den utifrån. I vårt folks andliga
hälsotillstånd förorsakade den djupa och säkerligen svårläkta sår.

Tidens religiösa konst återspeglar ofta på ett handgripligt sätt folkliga föreställningar om
djävulen och underjorden. En senare tid, som står främmande för dessa föreställningar,
har ibland som här icke lätt att analysera dessa konstverks dunkla, men för samtiden
säkerligen utan vidare uppfattade innebörd. Sd mycket är säkert, att denna målning, »en
gammal tafla på stor duk målad, som finnes i sacristigan i Nya kyrkan i Fahlun, men är af
roströken mycket förderfvady>, här återgiven efter en akvarell från 1700-talet i Kungliga
biblioteket, till sina grunddrag går tillbaka på bibliska källor. Konstnären har sålunda velat
åskådliggöra den bibliska uppfattningen av djävulen, som fångar människan i vällustens —
här i gestalten av en yppig kvinna —- och vällevnadens garn. Den pil, som döden riktar
mot den nedstörtande mannen, hejdas åtminstone för ett ögonblick av trons hand — vad
däremot scenen till höger skall betyda är svårare att avgöra; sannolikt symboliseras också

här den andliga striden.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/5/0196.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free