- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 8. Karl Johans-tiden /
236

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NATIONELL OCH GÖTISK ROMANTIK.

Vi ha redan i det föregående stött på orden »götisk» och »gotisk». I
Karl Johans-tidens Sverige förekom emellertid bara det förra uttrycket,
vilket användes både om det fornnordiska och om medeltidsstilarna — även
den romanska.

Om vi från den svenska göticismen avkoppla gotiksvärmeriet, så
framstår denna efter Finlands förlust kulminerande tankeriktning som en rent
patriotisk rörelse. Den var en form av nationalromantik med rötter ända
från den »yverborne» Olof Rudbeck och med friska impulser från
nyromantikernas intresse för allt nationellt säreget, folkpoesi m. m. Götiska
förbundets syfte var från början nationellt-moraliskt och antikvariskt; landet
träng-tade efter en andlig kraftkälla efter alla olyckorna, och nu grävde man fram
»de gamle göter» ur deras högar — figurligt talat — och frambesvor även
deras i Eddasångerna gömda gudar.

Vi skola här ej sysselsätta oss med all den fornnordiskhet och
national-hänförelse, som plötsligt flammade upp t. ex. i Geijers och Tegnérs dikter.
Göticismen fick emellertid betydelse ej blott för litteraturen utan även för
bildkonsten, varvid uppslagen kommo söderifrån, från Tyskland och
Danmark. ;

Det var P. H. Ling — Rudbeck-ättlingen, kallad »ett götiskt förbund i
sig själv» — som i Köpenhamn uppställt och nu hemförde det mest
omfattande götiska programmet med gymnastik, poesi, dramatik och bildkonst
såsom samverkande medel till nationell pånyttfödelse. »Gymnasiarken»
framträdde som kraftpoet med fornnordiskt anslag redan innan Götiska
förbundet stiftats. Och i en rad föreläsningar i Stockholm (1814—16) talade han
inför ett auditorium av konstnärer och konstvänner om Nordens myter.
Föreläsningarna höllos i det av Fogelberg, Sandberg m. fl. konstnärer bildade
»Sällskapet för konststudium», ett tillhåll för den förut nämnda oppositionen
mot konstakademien. Ling ansåg, att den nordiska gudavärlden borde kunna
ersätta den klassiska ej blott inom poesien utan även i konsten. Med den
gö-tisk-patriotiska entusiasm, som var honom egen, hänvisade han nu de unga
konstnärerna dels till Edda-myternas ämnen, dels till det plastiska och
anatomiska studium, som i hög grad försummats vid akademiens skolor.

Samtidigt införde den danska konstakademien nordisk mytologi på
undervisningsplanen, medan den svenska konstakademiens preses,
överintendenten Silverstolpe, på själva högtidsdagen i januari 1815 råkade fälla några

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/8/0276.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free