Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
De tryckta »skogstapeter», varmed man under 1800-talets förra hälft ganska allmänt
prydde väggarna inte minst i våra herrgårdar, voro ofta av fransk tillverkning. Så är
fallet med den färgstarka väggdekorationen i detta rum i övervåningen av Ems
herrgård — tapeten, uppsatt omkring 1830, är tryckt i Paris (av J. Dufour) några dr tidigare.
Trots arkitekturmotiv och trots förgyllningar inträda i
heminredningen enklare former. En mera borgerlig prägel gör sig gällande, och
denna tilltar under den senare Karl Johans-tiden, liksom det borgerliga
draget i hela samhället.
I den vanliga husbyggnadskonsten blir ofta enkelheten till
slätstrukenhet, utan ornament, utan nyansering och artikulation. Detta är vad man
skulle kunna kalla Karl Johans-tidens »funkis». Och där det
ändamålsenliga icke längre upphäres av smak i komposition och utformning
nedsjunker det borgerliga till kälkborgerlighet. I tidens dräktmod ser man
liknande företeelser. Långbyxorna passa till de stela pinnmöblerna.
Men med all denna symmetriska torrhet i byggnadsverk och inredning
var romantiken ingalunda försvunnen. Tvärtom — den tycks ha blivit
nödvändig som komplement, och just Karl Johans-tiden representerar den
litterära och musikaliska romantikens höjdpunkt. I ornamentiken och
möbelkonsten var det lyran, som erinrade därom (se exempelvis bild å
sid. 257 i detta bd).
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>