- Project Runeberg -  Svenska kyrkans historia efter reformationen / Förra delen (1520-1693) /
82

(1886-1887) Author: Carl Alfred Cornelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - § 40. Nytt erkebiskopsval. - § 41. Johan III:s kyrkoordinantia.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

underskrifvit dessa artiklar, bekräftades han i sitt embete,
hvarvid han måste afgifva förpligtelse att pröfva och försvara
den rätta läran efter de gamla apostoliska, nicenska och
athanasianska trosbekännelserna samt "den fromma
ålderdomens vittnesbörd", att söka förmå såväl professorerna i
Upsala som stiftspresterna att läsa kyrkofädernas skrifter,
samt för öfrigt att rätta sig efter den lag, som var eller
kunde blifva antagen, och icke införa något, som ej vore af
kyrkomöte och af konungen gilladt och stadfästadt.

§ 41. Johan III:s kyrkoordinantia.



Kort derefter, i Febr. 1575, samlades i Stockholm ett
nytt kyrkomöte, bestående af erkebiskopen, biskoparne i
Linköping, Skara, Strengnäs och Vesterås, presterna i
Stockholm och några andra framstående män inom kyrkan.
Här framlades ett förslag till kyrkoordinantia, som efter 6
veckors öfverläggningar motsträfvigt antogs. Den nya
ordinantian var icke ämnad att undantränga kyrkoordningen
af 1571, utan skulle blott vara en förklaring af eller
fyllnad till denna. Utgående från den grundsatsen, att den
Hel. Skrift väl utgjorde trosnorm, men att dess rätta
förstånd och utläggning vore icke hvars mans, utan
förnämligast att söka i de af Guds Andas ljus vägledda
kyrkofädernas
skrifter, närmar hon sig tydligen den katholska
ståndpunkten i fråga om traditionens betydelse och giltighet,
men uttalar sig på samma gång skarpt mot flere af den
romerska kyrkans dogmer, såsom transsubstantiationsläran,
kalkens bortläggande, messoffret, öronbikten o. s. v.

Man finner, huru Johans åskådningssätt här träder
klart fram. Det är hvarken den papistiska eller någon af
de protestantiska kyrkorna, han vill sluta sig till, utan på
den äldsta kyrkans grundval vill han uppföra en egen kyrka,
som skulle utgöra den rätta midten mellan katholicism och
protestantism. Konung Johans reformförsök påminner alltså
temligen starkt å ena sidan om Henrik VIII:s reformer i
England och å den andra sidan om åtskilliga liknande
katholiserande rigtningar i vår tid, såsom t. ex. Puseyismen,
hvarjemte hans kyrkoideal onekligen på visst sätt hade en


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 13:06:58 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svkyrhis/1/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free