- Project Runeberg -  Svenska kyrkans historia efter reformationen / Förra delen (1520-1693) /
132

(1886-1887) Author: Carl Alfred Cornelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - § 65. Karl och hans hofpredikant Micronius arbeta på kalvinismens införande i Sverige.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

den förhoppningen, att han allt fort ville hålla dem vid
Guds klara och rena ord, som "uti en kort summa är
författadt" i den oförändrade Augsburgiska bekännelsen, allt
i enlighet med Upsala mötes beslut. De hoppas ock, att
hertigen skulle låta dem blifva vid de kyrkoceremonier,
som på Upsala möte godkändes, och "hvilka nu utan allt
missbruk icke någon vidare förändring behöfva". Slutligen
anhålla de, att "den tyske predikanten vid hofvet"
måtte ofördröjligen förvisas ur riket, "på det att det unga
herskapet, som regeringen i framtiden skola förestå, icke
af hans odugeliga surdeg måtte besmittade varda".

Tvisten slutade dermed, att hertigen i fråga om
försäkran angående religionen i någon mån gaf vika. Han
måste nämligen beqväma sig till att såsom bekännelsenorm
åberopa Upsala mötes beslut, och dermed var i sjelfva
verket äfven den Augsburgiska konfessionen erkänd, enär
hon ju på Upsala möte uttryckligen hade blifvit antagen
såsom den svenska kyrkans symboliska bok. Deremot
genomdref hertigen sin vilja i afseende på handbok och
kyrkoordning. Riksdagen beslöt nämligen, att en revision
skulle ske. "Och när så", heter det, "messboken och
kyrkoordningen äro öfversedde, då skola de i alla landsändar
och för undersåtarne förkunnas, och sedan de godvilleligen
gillade och vedertagne äro, tryckas och i alla församlingar
öfver hela riket brukas."

Kort efter riksdagens slut utgaf Micronius några
theser, der han i åtskilliga punkter, såsom i läran om Kristi
person, nådavalet och Sakramenterna, tydligen afvek från
Luther. Presterskapet vägrade att inlåta sig i "tal och
disputats" med en person, som redan var förhörd och
befunnits drifva kättersk lärdom, men inlemnade en skrift
till hertigen, i hvilken en förteckning gafs öfver de
gröfsta villfarelserna i Micronii theser. Karl upptog detta
mycket onådigt och afgaf ett strängt svar, hvari han
särskildt uttrycker, sin förtrytelse öfver den myndighet,
presterskapet tagit sig att, honom oåtspord, anställa förhör
med en prest, som han "för sin och icke för deras
besoldning" tagit i sin tjenst.

Ännu samma år (1602) utarbetade hertigen tillsammans

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 13:06:58 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svkyrhis/1/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free