- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 22:a årg. 1903 /
598

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 32. (1,128.) 12 augusti 1903 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

598

SVENSK LÄRARETIDNING.

N:r 32

tillbakagång. - Om skolans män isolera
sig inom sin trånga krets, försjunka i sina
reglementen, läsordningar, skolböcker,
kurser och läxor samt betrakta krafter och
strömningar inom religion, vetenskap, konst
och samfundslif såsom sig ovidkommande

- ja, då är det klart, att de måste krympa
ihop till pedanter och att skolan måste
stelna till ett petrifikat, oförmöget af all inre
organisk förnyelse, samt blifva en af de
institutioner, som icke reformera sig själfva. Skall
i så fall någon reformation vara tänkbar,
måste den komma utifrån, och ifrågasättas
kan, huruvida den under dylika
förhållanden öfver hufvud är tänkbar.»

»Försjunka i sina reglementen,
läs-ordningar, skolböcker, kurser och läxor»

- hur skulle man egentligen i få ord
kunna göra en mera träffande
seminariekar akt är i s tik! Inga läroanstalter i vårt
land lefva säkert ett så inom sig själfva
slutet lif som seminarierna. Frånsedt
det förhållandet, att en del
seminarielärare bekläda
folkskoleinspektörsbefattningar, afstänger sig seminariernas
lärarekår i regeln från all känning med
folkskolan och hennes lärarepersonal.

När den unge läraren med sitt diplom
på fickan träder utom seminariets port,
är det nog icke, som han på förhand
föreställt sig, känslan af befrielse, som
starkast förnimmes, utan den vemodiga
känslan, att han nu går bort från ett
ställe, som trots allt blifvit honom, kärt,
men dit han aldrig väntas tillbaka. Ett
försök, som en af landets folkskollärare
dristat sig till, att få komma tillbaka
till seminariet för att genomgå en
repetitionskurs, blef som bekant, androm
till varnagel, genast afklippt af
domkapitel och k. m:t. Och då ett stifts
lärare någon gång samlas i stiftsstaden
för att öfverlägga om viktiga
uppfostringsfrågor, hur sköter då deras gamla
seminarium värdskapet?

Ännu ett exempel på seminariernas
isolering från folkskolans arbete och
sträfvanden må anföras. Det finnes,
såsom torde vara kändt, i vårt land en
lifskraftig förening, som främst på sitt
program skrifvit denna lösen: svenska
folkskolans och folkbildningens höjande.
Denna förening är nu mera än 20-årig,
och hennes namn är Sveriges allmänna
folkskollärareförening. Många präster,
folkskoleinspektörer, skolrådsledamöter och
öfriga folkbildningsvänner hafva genom
denna organisation slutit sig till
folkskolans lärare i gemensamt arbete för det
stora målet. En blick på sista
medlemsförteckningen (1902) visar, att
endast fem af seminariernas ordinarie
lärarepersonal lyckats frigöra sig från de
byråkratiska ämbetsrn annahänsyn, som
väl utgöra det förnämsta hindret för
se-minarielärarnes samarbete med sina forna
lärjungar. Af dessa fem äro tre
seminarierektorer och två adjunkter. Tio af
våra seminarier äro icke alls
representerade i S. A. F. Och hvad vore dock
naturligare, än att seminariernas både
lärare och elever där vore medlemmar!
För lärarekandidaterna skulle det vara
ganska lärorikt att redan på förhand få
en inblick i de många pedagogiska
spörsmål på folkskolans område, hvilka för

sin lösning i framtiden vänta äfven
deras medverkan, och de tillfällen,
kretsmötena skulle erbjuda till sällskapligt
sammanträffande med människor, skulle
säkert i seminaristernas ofta
glädjefattiga lif blifva verkliga högtidsstunder
icke utan sin uppfostrande betydelse.

Äfven i förhållande till sina kolleger
tillämpar seminarieläraren i regeln den
öfverlägsna lefnadsvishet, som uttryckes
i den Ibsenska satsen, att den ensamme
är den starkaste. Man nästan tvingas
att här göra en jämförelse med
folkhögskolemännen. Dessa träda icke endast
i liflig beröring med hvarandra
härhemma; äfven med sina kolleger i
grannlanden underhålla de förbindelse. Detta
är ett exempel för seminarielärarne att
följa. Utom den betydelse som ett
samarbete mellan de skandinaviska
ländernas seminarielärare skulle ha för dem
personligen genom vidgade andliga vyer
och värdefulla erfarenheter till gagn för
kallet, skulle ett närmande mellan de
anstalter och män, hvilka hafva det
ansvarsfulla kallet att utbilda folklärare
i de resp. länderna, blifva en mäktig
hafstång att befordra den nordiska
samlingsrörelse på kulturens och
folkbildningens grund, som under de senare
åren börjat uppspira och som, rätt
utvecklad, innebär så vackra
framtidslöften. Lärarebildningen skulle direkt och
indirekt vinna mycket därpå.

*



Hvad beträffar seminariernas inre
arbete vid förverkligandet af programmet:
lärareutbildning, förefinnes anledning till
yrkande af reformer i flera viktiga
afseenden. Detta gäller både den
fostrande och undervisande sidan af deras
verksamhet.

Mången lärare är nog, äfven då han
långt efteråt tänker tillbaka på
seminarietiden, böjd att mot de vid seminariet
tillämpade uppfostringsmetoderna inlägga
en stilla reservation. Det är icke tu tal
om, att det vid seminarierna såväl som
vid hvarje annan läroanstalt behöfs en
fast hand vid styret. Men dock bör
disciplinen grundas på det erkännandet,
att äfven en seminarist är en människa,
hvars utveckling bör normeras af de
lagar, som i allmänhet äro gällande för
det mänskliga själslifvet och dess
behof. Fotas seminarieelevernas
uppfostran, såsom nu ofta sker, på ett
disciplinsystem af rent moskovitisk natur eller
på ett religiöst-jesuitiskt, där
inställsamhet och ögontjänst bilda hufvudinslagen
i karaktärsdaningen, så kommer däraf
mera skada än gagn. Danandet af
verkliga personligheter borde framför allt vid
seminarierna vara alla syftens slutmål.
Hvilken skada; att de blifvande lärarne
själfva icke kunna räkna sina djupaste
intryck från inflytelserna af ädla,
varm-och vidhjartade lärarepersonligheter, att
i stället det förlamande intrycket af en
inre och yttre tvångströja blir
förhärskande och som ett pinande minne
kommer att förfölja dem långt utom
seminariets portar!

Det är blott underligt, att det
abnorma i seminariernas uppfostrings- och
undervisningsmetoder icke verkar mera till
skada, än som sker. Vi tänka t. ex. på
religionsundervisningen. Består icke
denna ofta i ett ideligt skematiserande och
systematiserande af religionslärans ord
och uttryck och en exercis med de
heliga sanningarna, så intensiv men på
samma gång mekanisk, att den
beryktade »drillen», på hvilken de militära
exerciskarlarne hålla så styft, rent af
måste betraktas som själsodlande,
jämförd med katekesdrillen vid
seminarierna? Förvisso skulle icke katekesen
råkat i sådant vanrykte, om. icke
folkskolans lärare vid seminarierna fått lära
sig att bruka henne oförnuftigt. Jag
vet flera, hvilkas utsago jag icke finner
anledning att betvifla, som påstå, att de
genom det sätt, hvarpå
religionsundervisningen bedrefs vid seminariet,
förlorat både sin barnatro och sin kärlek till
kyrkan.

Och härmed äro vi inne på kapitlet
om undervisningen vid seminarierna.
Ett framträdande* drag, som gör sig
ofördelaktigt gällande, är bristen på
samförstånd de särskilda ämneslärarne
emellan, hvarigenom den enhetliga ledningen
af studieplanen i det hela kommer att
lida. Att en hvar håller styft på sitt
ämne är ju naturligt. Men då de
enskilda lärarne låta »sig och sitt»
skymma målet för sig ända därhän, att det
uppstår en viss konkurrentafund dem
emellan, i det en hvar anser sitt ämne
som »det allena saliggörande», åt
hvilket eleven, om han eljest vill vinna den
ynnest, på hvilken betyget ytterst hänger,
måste offra sin mesta tid, då går
bristen på samförstånd öfver det tillbörligas
gräns, och både eleven och hans studier
komma att lida däraf.

Det är detta missförhållande, som vid
seminarierna ursprungligen gifvit
upphofvet åt sådana abnormiteter som det
på sin tid riksbekanta »luntväsendet»,
och som gör, att dessa för seminarierna
egna studiemetoder ännu icke blifvit
utrotade. Då eländets verkningar blefvo
allt för i ögonen fallande och
klagomålen högljudda, gjorde som bekant
seminarierna själfva i början af 1890-talet
(genom ett seminarieläraremöte i
Uppsala) en ansats att få »luntväsendet»
af-skaffadt. Men effekten häraf vardt ganska
klen. Ty så länge det finns
seminarielärare kvar, som i sin undervisning äro
så stereotyperade, att de till punkt och
pricka äro bundna vid ett för ett
kvarts-eller half sekel sedan uppställdt pensum,
ett pensum, som icke finns i vare sig
föreskrifna eller andra läroböcker, så
länge blir ock frestelsen för eleverna att
hålla luntornas fortplantning vid makt
oöfvervinnelig.

För öfrigt i detta sammanhang endast
ett par små erinringar såsom exempel
på seminariernas eftergifvenhet, då det
gäller en tidsenlig lärareutbildning.
Hvarför har det k. cirkuläret af 1892 om
nykterhetsundervisning i folkskolan ända

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:46:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1903/0604.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free