- Project Runeberg -  Svensk månadsskrift för fri forskning och allmän bildning / Andra Bandet (Juli-December) /
532

(1864) [MARC] With: Carl Simon Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anmälningar af nya skrifter af W—g.(C.S.Warburg) - Die Israeliten zu Mekka von Davids Zeit bis in’s fünfte Jahrhundert unserer Zeitrechnung. Ein Beitrag zur alttestamentlichea Kritik und zur Erforschung des Ursprungs des Islams. Von D:r R. Doxy af V. R.(Victor Rydberg)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

bästa medlet att nå det eftersträfvade målet är att utgifva det nya ftr
det äldsta, hvarifrån man nnder tidernas lopp afvikit. Och så hafva med
eller utan afsigt de judiska reformatorerna gjort; så gjorde äfven
Muba-med, då ban påstod, att monotheismen varit den ursprungliga religionen
hos det stamforbund, som han tillhörde, och att först Amer ibn-Lohei, söm
lefde i tredje århundradet efter Kristus, hade infort mångguderiet. Den
af Muhammed predikade läran var alltså ej en ny, utan den gamla, äkta
och 6anna“[1].

„Att reformatorer så handla är lika förklarligt som förlåtligt, oeh
dessutom hade judarne, likasom Muhammed, i en viss grad rätt... Ty
vid den jehovistiska reformationens fulländning, hade de åsigter, som då
gjordé sig gällande, redan en vördnadsvärd ålder. Men likväl var dan
rena jehovismen lika litet de gamla israeliternas religion, som
monotheis-men före Amer ibn-Lohei var arabernas. Såväl fakta som ock det sunda
människoförståndet förbjuda oss att som historisk sanning antaga
reformatorernas påståenden. Monotheismen är ingalunda den outvecklade
natur-toenniskans tro; han är resultatet af en redan framskriden natur- och
’▼erldskunskap, af ett utveckladt tänkande, en finare religionskänsla. t Den
obildade naturmenniskan erkänner hemliga krafter, som kunna göra henne
godt och ondt, som hon måste frukta, ära och tjena; men hennes ande är
för inskränkt att höja sig till föreställningen om en enda allsmägtig Gud.
Jehovismen sjelf kunde blott med möda uppsvinga sig till föreställningen
om en verldsgud, ty ganska länge har Jehovah icke varit annat än Israels
Gud;“

„Men kan man ur de jehovistiska bearbetningar af israelitiska
historiens dokumenter, hvilka blifvit upptagna i kanon, ännu utforska hvilka
israeliternas föregående religionsformer voro? Till i alla hänseenden
fullkorn ^’gt säkra resultater kan man icke komma. De jehovistiska
historiö-graferna hade ett bestämd t dogmatiskt mål för ögonen, men ville icke
gifva en objektiv skildring; de eftertraktade i sina arbeten att utplåna den
ursprungliga andan, och ju sednare skriftställaren är, desto tydligare visar
sig denna sträfvan. Ganska lärorikt i detta hänseende är att jemföra
Krönikeböckerna med Konungaböckerna. Genom en mängd exempel har
man bevisat, att författaren till Krönikeböckerna — en prest, levit eller
levitiskt sinnad man, som skref omkring åren 300—260 före Kristus —


[1] Detsamma gäller äfven om Luther, som uppriktigt trodde, att han
återfört Kristendomen till hvad den var under sina första århundraden. Må man
jemföra Confessio augustana med den kristna litteraturens äldsta monumenter!
                        Anmälarens anm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:53:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmantidsk/2/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free