Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Från in- och utlandet.
Stora teaterns bruttorccettinkomst, i
den för de k. tcatrarne faststälda staten
beräknad för 200 representationer å kr 1,500
till kr. 300,000, har uppgätt för 2 18
representationer till kr. 294,821: 75, således
i medeltal kr. 1,352: 39.
Bruttorecettinkomsten för spelåret
1882—1883 utgjorde vid Stora teatern
(inberäknadt de sex Sarah
Bcrnhardt-rc-presentationerna, hvilka inbragte kronor
50,764) kr. 330,981: 05.
— —♦––
.1 Stora teatern lia detta spelår
uppförts följande stycken nedan stående antal
gånger: Tannhäuser 9, Faust 8, Figaros
bröllop 6, Un folkets fiende 3, Wilhelm
Tell 5, Fra Diavolo 4, Konung för en
dag 20, Carmen 5, Judinnan 3, Målaren
och modellerna 4, Tillfälle gör tjufven 4,
Norma 7, Mefistofelcs 18, Trubaduren 4,
Muraren 3, lligoletto 2, En
midsommar-nattsdröm 14, Mignon 12, Ilugenotterna
6, Don Juan 3, Postiljonen från
Lonju-mcau 8, Fäktarcn från Ravenna 2,
Värm-ländingarnc 5, Strandbybor 12, Ai’da 4,
Muntra fruarna i Windsor 3,
Köpmannen i Venedig 2, Niirnbergerdockan 1,
Harald Viking 11, Antigone 9,
Barbe-raren i Sevilla 4, Glöm mig oj 4, Spanska
studenter 6, Fregattkaptenen 1, Den
vilse furd a 2, Friskytten 2, Profeten 2.
Nya teatern har under det afslutade
spelåret gifvit 257 ordinarie
föreställningar och 5 i Norrköping; dessutom tvenne
föreställningar (en å middag och en å
afton) af Upsalastudenternas dansförening,
tvänne matinéer, tillsammans 266
föreställningar. Aldre musikpjescr utgjordes af:
Kärlekens försåt 5 ggr, Både hjerta och
liand 18, Det lustiga kriget 6, Drillens
operett 4, Mamsell Ettermygg 4,
Bclle-villes mö 4, Drottningens vallfart 4 och
God natt, herr Pantalon 1 gång. De
musikaliska nyheterna utgjordes af
Tiggarstudenten af Millöckcr 47, Första
lyckodagen af Auber 6, Lycko-Pcrs resa af
Aug. Strindberg 50, Den döfvc af Adam
5, Fru Bouiface af Lacomc 5, Rip-Rip af
Planquettc 14, Fortunios visa af
Offen-bach 8 och Ruter kung af Lajarte 10
gånger.
K. musikkonservatoriet. Vid
vårterminens slut aflades följande examina:
Musikdire ktörsexamen (för
befogenhet till musikdirektörsbefattning vid
militärkår) af II. Uppström.
Organistexamen af J. Andersson, Johanna Koek,
Christian Nilsson, Assar Olsson och Maria
Rydberg. K y r k oså n gar c ex a me n af
G. Roman. Specialbetyg crhöllo: C.
Bredberg i violinspelning och A. Olsson
i pianostämning. Stipendier och
gratifikationer erhöllo J. Andersson,
Hedvig Bergström, E. Eklund (Lindströms
donation), A. Enderberg, A. Lundin, Nina
Löwenadlcr, C. Nilsson (Hebbcs donation),
E. NUtzman, Maria Rydberg, Alcxaudria
Sandelin och Elin Strandberg. Bergs
jettong tilldelades A. Olsson.
•H–
Caroline Östberg anlände till Göteborg
d. 2 dennes för att, enligt med styrelsen
för Stora teatern träffadt aftal, uppträda
några få gånger i operetterna Det lustiga
kriget och Tiggarstudenten.
–-+- —
Hr och fru Hallén gåfvo i Göteborg
24 Maj ä Handelsinstitutet inför inbjudne
åhörare en uppvisning mod elever, som
under året åtnjutit deras undervisning i
sång och pianospel. Programmet var både
rikt och svårt, och å båda områdena
företeddes anslående prof på god oeh
omsorgsfull ledning samt betydande
skicklighet. Ahörarne uttryckte med
bifalls-yttringar efter livarje nummer sin
belåtenhet.
–-4–-
Musikförening af 60 personer, aktiva
och passiva, har bildats i Ljusdal.
Cecilia Finmand, som är elev af fru
Törner och detta spelår uppträdt å Stora
teatern, hade å kejserliga operan i
Berlin den 24 Maj uppträdt i en stor »I’as
de deux» och dervid tillvunnit sig stort
bifall. I Juni skulle fröken Fiamand
uppträda i en stor pantomimbalett i 3
akter kallad »Aladdin».
–-*–-
Tenoren Lövenstjerne, som f. n. vistas
i London, har der blifvit mycket omtyckt
både som sångare och violouccllist. Det
säges att lian nästa saison kommer att
uppträda i Paris å Théåtrc Italien i Ballo
in Maschcra, Barbiere, llernani m. fl.
operor.
Tivolis opera i Kristiania. Don unge
pianisten hr Hjalmar Meissncr har
till-trädt kapcllmästarcbefattuingen vid nämda
opera.
-—+—
Köln. Kapellmästaren oeh
styresmannen för konservatoriet samt dirigenten för
Gurzcnich-konserterna d:r Ferd. von
Hil-ler har begärt afsked från alla sina
offentliga sysslor på grund af sin ålder oeh
klena helsa. Den gamle mästarens
till-bakaträdande — han är född 1811 —
kommer att väcka stor saknad i Köln,
der han med få afbrott allt sedan 1849
varit själen i det musikaliska lifvet.
Lissabon. På Carlos-teatcrn har
Massenets opera »Il re di Lahorc» gifvits
för första gängen å denna scen och haft
lysande framgång.
KostijnikonJlikt har nyligen förorsakat
en liten teaterskandal pä Théåtre Italien
i Paris. Till första
Rigoletto-föreställnin-gen med fru Schröder-Hanfstängcl hade
tenoren Gayarre annonserats uppträda i
hertigens rol. I sista stund måste en
tenor af andra ordningen, Nouvelli, träda
i stället, emedan Gayarre, som livarje
afton aflönas med 4000 francs och för tro
spclaftnar inbergar sitt spelhonorar
prenu-inorando, plötsligen var »indisponerad».
I sjelfva verket gälde saken endast
sårad fåfänga. Direktören och barytonisten
Maurel, hvars afundsjuka förut dömt hans
rival Brogi till ett ofrivilligt dolce far
niente, hade länge sett med sneda ögon
att parisarne öfverhopado Gayarre med
alla slags utmärkelser. Maurel begagnade
sig nu af »lligoletto» till en mycket
barnslig liämd. För sig sjelf hade han låtit
förfärdiga den präktigaste hofnarrkostym,
under det att de för Gayarre bestämda
kläderna alls ieke harmonierade med
dennes hertigliga värdighet. Utom sig af
förtrytelse kastade Gayarre ut sin
gar-derobier tillika med kostymen ur
klädlogen och vägrade att under sådana
omständigheter sjunga. En del af publiken,
som fått nys om saken, mottog
Maurcl-Rigolctto med hvisslingar, när han visade
sig på scenen.
Amerikanskt. Musiktidningen »The
key-note» i Newyork skrifver: M:me
Nilssons knähund, af mopsslägtet, skall
till anletsdragen vara mycket lik herr
Ben Buttlcr, en bekant amerikansk
politiker, hvilken anses för den gröfsta
men-niska i hela landet. Det lilla djuret har
efter denna upptäckt blifvit allvarsamt
sjukt.
Då Franz Liszt en gång besökte sin
vän Biilow i Meiningon inträdde Herman
Wolff, den rörlige konsertagenten, i
rummet. »Ser du», sade Liszt till Biilow,
] »der ha vi den store menageriegaren, som
har er alla lejon i sin bur. Ilar jag inte
j rätt i min liknelse, min käre Wolff?» —
I »Fullkomligt», svarade denne, »blott med
| den skilnaden, att lejonen fodra mig och
i inte jag lejonen.»
Rubinstein talar. »Man har undrat
hvarför jag blundar när jag spelar. Det
har dock sina skäl. Det var i London
som jag spelade pä en konsert. Jag
tyckte jag hade ett intresseradt
auditorium oeh var sjelf vid ypperlig
disposition, då jag lät blicken irra öfver
flygeln och får se midt emot mig — ett
gammalt fruntimmer som sitter oeh
gäspar af alla krafter. . Jag knep igen
ögonen, och s en den stunden vågar jag ieko
mera titta pä publiken då jag spelar.»
Bayreuth och Beirut. Det händer
att man stundom förblandar dessa bada
städer. Så ha tre bref till Richard
Wagner kommit till Beirut i Syrien i stället
för till den bäycrska staden, dit de doek
omsider anlände. Det berättas oek, att
khediven i Egypten bidragit med en
betydlig summa till Wagneroperan i
Bayreuth i den tro att det handlade om en
musikskola i Beirut!
—-i-—
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>