- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 16 (1896) /
109

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SVENSK MUSIKTIDNING.

109

föremål af värde, hvilkas tillvaro förut
varit obekant, ha kommit i dagen.
Afven från utlandet väntas
utställnings-föremål, och ha sådana redan blifvit
anmälda. Bl. a. har grefvinnan
Christina Nilsson-Miranda erbjudit sig att
sända sitt stora, berömda porträtt som
Ofelia, måladt af Cabanel.

I sammanhang med utställningen
väntas utkomu.a ett par större
teaterhistoriska arbeten, liksom också den
för utställningen utgifna
specialkatalogen blir försedd med teaterhistoriska
notiser.

Afven det statistiska materialet för
spelåret 1895—-96 rörande teatrar,
teatersällskap och svenska
musikföreningar har delvis inkommit och bör
genom benäget tillmötesgående och
intresse för saken kunna blifva
fullständigt.

Anmälningar om föremål och
statistiska uppgifter böra dels för
utrymmets indelning och dels för montrers
förfärdigande insändas snarast möjligt
under adress: k. operan, Stockholm.

Rieh. Wagners operor

i kronologisk följd.

®å festspelen i Bayreuth detta år
särskildt riktat
uppmärksamheten på Wagneroperorna, torde
nedanstående förteckning ha intresse
för dagen, i det densamma visar tiden
för komponerandet och första
uppförandet af Wagners operor.

W50NW«50CS5DO®OOCOtOtON

Tft CO Tji »o ?£ t— 1- l>* to O CO

CO CO CO OO OO CO OO 00 CG CO 00 CO 00 00 00

s -d a j c m

S- a> o> « -Ö

ci-a j j G

a o £ o £ o £

’ c b c ? c » ^

«a S?’-s §*a ö

esgffl SMS m

CO

I I

ÖÖ Tjt oo CO CO «0
i CO CO n H TT

CO CO CO

I I

CO t- Cd

O t- CO

I I S I ’

»O T—i CO o t—
lOCr t t- 1-

CO 00 CO 00

0)

o

w



G u

0) <v



OJ Ö M

—: :s8 bC
«4 C

a c 5ä
.2 S.s fe § o

Qassanj

B -o

-— O *

g a° i

_ !
M ’
o !

° . 2 T3

c ,2 .S ’
«Si

H S cn

T-i oi CO -«f iQ cd t- 00 cs> Ö H oi CO

Från scenen och
konsertsalen.

K ungt. operan. Sept. 2. Adam: Konung
för en dag (Nemea, Zelida: frökn. Karlsohn,
Lindegren; Zephoris, Mossul, Zizel, Piffear:
hrr Lundmark, Lundqvist, Grafström, Hen-

riksson). — 4, 14. Wagner: Lohengrin (Elsa:
fru Östberg; Telramund: hr Söderman). —

6. Wagner: Tannhäuser (Elisabeth: fru

Brag). — 7,11. Gounod: Romeo och Julia
(Julia: frök. Petrini, Gertrud: fru Strandberg,
Stefano: frökn. Karlsohn, Hallgren; Romeo, I
Capulet, Tybalt, Mercutio, pater Loren/.o: hrr
ödmann, Lundqvist, Lundmark, Söderman,
Sellergren). — 9. Thomas: Mignon (Mignon,
Philine: frökn. Lindegren, Kragballe; Meister,
Lothario: hrr Ödmann, Nygren). — 12.
Do-nizetti: Regementets dotter (Marie: fru
Östberg; Tonio, Sulpiz: hrr Bratbost, Sellergren).

— 13. Mozart: Trollflöjten.

Märkligaste tilldragelsen å k. operan
denna månad är »Romeo och Julia» med
hr Ödmanns jubileum såsom tillhörande
vår opera sedan 25 år tillbaka,
räk-nadt från den dag han inskrefs bland
dess elever. Salongen var fullsatt och
den omtyckte sångaren blef rikt hyllad.

Så öfverlemnades till honom redan efter
andra akten en praktfull lagerkrans
med band i de svenska färgerna och !
gyllene inskrifter, tolkande att den
utgjorde en minnesgåfva från k. operans
artister. Från dess chef, kammarherre
Burén, erhöll han en större silfvervas
fyld med rosor. Inropningarne efter
operans slut voro oräkneliga, och för
hvarje skördade jubilaren praktfulla
lagerkransar, blomsterlyror och
buketter. Till slut öfverskyggades han af
ett från höjden nedfallande regn af
små buketter. Afven fröken Petrini
hyllades med blommor och inropningar. ,
Hr Lundmark hade efterträdt hr
Rundberg som Tybalt.

––-H––-

Från in- och utlandet.

Kungl. operan. Till kanslist vid k.
operan har antagits hr Johannes
Svanberg, känd som lyckad forskare i de
svenska skådebanornas historia,
särskildt som utgifvare af »Anteckningar
om Stora teatern i Göteborg» och
»Anteckningar om Vasateatern i
Stockholm».

Musikkonservatorium. Enligt tryckt
matrikel för höstterminen är
elevantalet 170 (104 manliga och 66 kvinliga).
Af dessa äro födda i Stockholms stad
63 (43 manliga och 20 kvinliga) och
i landsorten 107 (61 manliga och 46
kvinliga).

Sökande voro 118: till sång 24 och
kyrkosång 9 (33), piano (såsom
huvudämne) 24, orgel 22, stråkinstrument
20, biåsinstrument 8, harpa 1,
kontrapunkt och instrumentation 7,
pianostämning 3; 3 sökande afstodo från
afläggandet af prof i hufvudämnet.

Nyantagna elever äro 25. Såsom
aspiranter till hufvudämnen
antecknades 14.

Fru Matilda Linden afreste d. 8 sept.
till Köpenhamn, der hon mottagit
gäst-spel8engagement vid den k. teatern

under denna och nästa månad. Fru
Linden kommer att utföra titelrollerna
i »Orfevs» och »Carmen». Sitt
engagement vid härvarande opera
tillträder hon från och med november.

»Banda Municipale di Prato /a», det
italienska militärkapellet, som denna
sommar uppträdt å kaffekonserterna i
Berns och om aftnarna i Strömparterren,
lemnar inom kort vår hufvudstad, men
återkommer hit nästa år.

Qvartetisångareförbundet har beslutat
att deltaga i den teater- och
musikutställning, som kommer att ega rum
vid nästa års allmänna konst- och
industriutställning härstädes, och att
der-vid låta representera sig af bland
annat en större gruppfotografi,
stiftarens (Aug. Edgren) porträtt m. m.

Arbetare-Institutets folkkonserter togo
sin början söndagen d. 13 sept.
Programmet upptog: Bröllopsmarsch af

Mendelssohn, Vårstämning af Em. Bach.
Trio af Haydn, Sånger af Körling,

K. J. Hallström och T. Andrée samt
Violinsolo af Rubinstein och Wieniawski.
Lokalen var, som vanligt, fyld och de
utförande skördade lifligt bifall.
In-trädesafgiften är, såsom förut, 25 öre.

Ett hundraårs-minne. Den 23 juli
1796 föddes en af Sveriges förnämste
tonsättare, Franz Adolf Berwald. Efter
att några år ha varit anstäld i
hof-kapellet flyttade han 1829 till Berlin,
der han i början egnade sig åt
komposition, men 1835 öppnade ett
orto-pediskt institut, som egde bestånd i
fem år. Ar 1841, då han var i Wien,
komponerade han sin opera »Estrella
di Soria», som först 1862 kom till
uppförande i Stockholm. Berwald
återvände 1842 till Stockholm och
utvecklade en ifrig tonsättareverksamhet, men
var ej nöjd med det sätt, hvarpå hans
arbeten mottogos, utan reste 1846 å
nyo utomlands. I Wien uppförde han
med biträde af Jenny Lind sin
ton-målniDg »En landtlig förlofningsfest i
Sverige», som mottogs med stort
bifall. Berwald återvände 1849 till
Sverige, var 1851 — 58 disponent vid
Sandö glasbruk och blef 1867 lärare
i komposition vid Stockholms
konservatorium samt fick i uppdrag att
omarbeta vår koralbok, ett arbete, som
afbröts af hans den 3 april 1868
inträffade död.

Det är, som bekant, förnämligast på
symfoni- och qvartettkompositionens
område Berwalds namn framstår bland
de främsta i den svenska musikens
historia, och äfven i utlandet har hans
rika fantasi och musikaliska lärdom
blifvit rättvist uppskattade. Svensk
Musiktidnings första årgång 1881
illustrerades med Franz Berwalds porträtt,
till hvilket Ludvig Norman skref en
sympatisk och intressant biografisk
uppsats.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1896/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free