- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 16 (1896) /
125

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sången, som takt efter takt har samma
enformiga rytm. — Musiken till Fyra
roliga visor af G. Fröding kunde ha
hållits i mera enkel stil, i enlighet
med bondspråket i dikterna, som bära
skäl för namnet »roliga». — Till
sångsamlingen Blå bandet hade man kunnat
vänta sig Evangeliska
Fosterlandsstiftelsen eller Frälsningsarmén som
förläggare med hänseende till innehållet.
Hvad melodierna beträffar, kunna vi
ej finna annat, än att annekterandet
af sådana sånger som »Källan» af
Lagercrantz, »Kung Carl den unga hjelte»
af Westermark, »Hvi skall du fjerran
vara» af Marschner för pietistisk och
blåbandistisk diktning af tarfligt
innehåll är minst sagdt opassande.

Från scenen och
konsertsalen.

K ungt. operan. Okt. 1. Adam:
Niirn-bergerdockan. Balett: Spanskt
dansdivertis-semcnt. Leoncavallo: Pajazzo. — 3.
Rossini: Wilhelm Teil. — 4. Donizetti:
Kärleksdrycken (dr Dulcamara: hr Brag). Balett:
Blomsterbalett. — 6. Bizet: Carmen
(Carmen, Michaela: fru Almati-Rundberg, frök.
Karlsohn; don José, Escamillo, smngglarhöf
dingen: hrr Ödmann, Söderman, Forsell). —
7, 14. Boito: Mefistofeles (Mefistofeles: hrr
Söderman, Nygren; Faust, Wagner: hrr
Ödmann, Malmsjö; Margareta-Helena: frök.
Frödin; Pantalis: frök. Nilsson). — 9, 12.
Thomas: Mignon (Mignon, Philine, Fredrik:
frökn. Thulin, Petrini, Nilsson; Wilhelm
Meister, Laertes, Jarno: hrr Lemon, Forsell,

Grafström; Lothario: hr Oscar Bergström
(l:a debut). — 11. Gounod: Romeo och
Julia. — 13. Konsert. 1) Fr. Benvald:
»Minnen af norska fjällen», tomnälning för
orkester; 2) J. S. Bach: Konsert för violin
(hr Aulin) och ork.; 3) Goetz: Scen ur op.
»Hårdt emot hårdt» (tru Dagmar Möller);
4) T. Aulin: Konsert för violin (hr Aulin)
och ork.; 6) V. Stenhammar: Två visor för
sopran (fru D. Möller) och ork. ur »Idyll och
Epigram» af J. L. Runeberg; 6)
Wagner-Aulin: Paraphras ur op. »Mästersångarne i
Nürnberg» för violin (hr Aulin) och orkester.

Vasateatern. Okt. 1 —14. En vintersaga.

Nyheterna vid k. operan under denna
månad hafva gält rolbesättningarne,
hvartill kommer en konsert. I
»Carmen» har hr Forsell haft en ny rol
som smugglarhöfdingen och — hvilket
ej kom att nämnas i förra numret —
en sådan äfven i slutet af förra
månaden såsom Dulcamara i
»Kärleksdrycken». Från samma månad kan äfven
anföras, att hr Johanson i »Lakmé»
ersatts af hr Lejdström i Frédérics
rol. — En ny och stor uppgift har
fröken Frödin haft att lösa som
Margareta-Helena i »Mefistofeles» och
lyckats deri öfverraskande väl. Redan
den ungomliga apparitionen gjorde det
bästa intryck, och då dertill kom ett
mycket förtjenstfullt utförande af
sångpartiet samt en väl genomtänkt
dramatisk framställning kan man säga att
fröken Frödin väl fortjente det stora

bifall, som kom henne till del.
Pantalis lilla rol återgafs behagligt af
fröken Nilsson. I så godt som ny gestalt
har Thomas’ populära opera uppträdt,
i det alla roler utom Jarno-Grafström
blifvit nybesatta. I titelrolen visade
fröken Thulin, att operan verkligen
vunnit en god kraft med denna unga
sångerskas engagement. Om ett och
annat i den vokala och dramatiska
framställningen kunde ba varit
fullkomligare, gjorde hon dock på det hela
ett särdeles godt intryck med sin friska,
behagliga röst, sitt mönstergilla
textuttal, som särskildt gör sig bemärkt
på vår operascen och är vilkoret för
en sann sångkonst. Fröken Thulin
skördade ock liäigt bifall, som bör j
uppmuntra henne till fortgående
utveckling på sin konstnärsbana. Den
koketta aktrisen Philiue hade vi trott
blifva bättre representerad af fröken
Petrini än hvad som skedde. Rolens
glanspunkt, Titania-arian, gjorde ett
matt intryck, och en stilvidrig
kostymering som Titania störde dessutom
intrycket af denna hennes scen.
Fröken P:s förkonstlade deklamation ha
vi mera än en gång påpekat. Fröken
Nilsson sjunger som Fredrik behagligt
men passar ej till en ung, narraktig
sprätt. Om äfven ursprungligen
ämnad för fruntimmer, gör dock rolen
bästa effekt med manlig besättning,
såsom man sett af Rob. Ohlssons och
hr Henriksons framställning. Hr
Le-mon representerade väl den unge
studenten Meister, och hans röst
framträdde med mera styrka än i
»Kärleksdrycken». Särdeles vackert sjöngs af
honom romansen i sista akten. Bland
den nya personalen finna vi en
debutant: hr Bergström som Lothario. Hr
Bergströms vackra, förut från
konserter kända röst, hans uttrycksfulla sång
och en god aktion, äfven i den mest
fordrande sista akten, gjorde hans
debut ovanligt lyckad och
förhoppnings-rik. Prof. Hallström, hrr Lemons och
Bergströms lärare, kände sig helt visst
tillfredsstäld med både elever och
publik denna afton. Pir Forsells Laertes
var vokalt förträfflig men något för
mycket slingrande i sina rörelser,
något som väl med tiden kan afhjelpas.

Hr Johansons för scenen lämpliga figur,
lediga och väl genomtänkta spel
undgår man ej att sakna för närvarande.

Konserten å operan utgjordes till
halfva programmet af konsertmästare
Tor Aulins nummer, deraf två nya |
hans kompositioner, en violinkonsert j
n:r 3, C moll, och en parafras ur
»Mästersångarne». Konserten innehöll
anslående musikaliska satser och väl
genomtänkt faktur med verksam
orkestrering och syntes oss mer än hans
föregående konserter röja en stadgad |
kompositionstalang. Bäst anslogo
an-dantet och den i rytmisk frihet
rörliga finalen. Parafrasen var ett
lyc-kadt nummer, och hr Aulin belönades
med lifligt bifall både för sina kom-

positioner och för utförandet af
Bach-konserten. Fru Dagmar Möller rönte
vid sitt återuppträdande på denna scen
varmt erkännande af publiken för sin
artistiska och känsliga sång i arian af
Goetz och Stenhammars visor, hvilkas
utsökta instrumentering förhöjde
intrycket af de enkla visorna; den
senare af dem blef bis3erad. Konserten,
inledd med Fr. Bewalds bekanta
enkelt musikaliska uvertyr »Minnen från
norska fjällen», leddes som vanligt
förtjentfullt af förste hofkapellmästaren
Nordqvist.

––#–-

Från in- och utlandet.

Kungl. operan. Säsongens första
nyhet, Verdis »Falstaff», är under
flitig inöfning, dessutom inöfvas
»Kronjuvelerna», »Fra Diavolo» och
Gou-nods »Philemon och Baucis», af
hvilken opera dock endast 2 akter lära
gif-vas tillsammans med en större halett
med musik af Délibes.

Henri Prévost, en vid operan i
Budapest anstäld, mycket uppburen
fransk tenorist har blifvit engagerad
för ett kortare gästspel vid k. Operan
härstädes. Hans gästspel lär komma
att omfatta följande fyra operor:
»Aida», »Wilhelm Teil»,
»Hugenot-terna» och »Trubaduren».

Filharmoniska sällskapet gifver under
det nu ingående musikåret tre
abonne-mentskonserter. Vid den första, i
november, upptager programmet såsom
hufvudnummer Cherubinis berömda
»Requiem». Februari-konserten får ett
rent skandinaviskt program, som skall
fyllas af P. Heises kantat
»Efteraars-stormene» V. Svedboms» I rosengården»
(för soli, kör och orkester) samt körer
a capella. Vid tredje konserten, i
april, framföres ett större franskt
tonverk, César Francks »Les Béatitudes»,
hvilket på senaste åren väckt stor
uppmärksamhet i utlandets förnämligare
musikcentra.

En uppgift att Peter Heises
kantat »Efteraarsstormerne» skulle vara
ny för Stockholmspubliken är ej
riktig, alldenstund detta körverk utfördes
d. 15 febr. 1876 å en af Nya
harmoniska sällskapets konserter under prof.
Günthers ledning.

Abonnement å 10 kr., gällande för
de tre konserterna och tillträde till alla
repetitioner, kan tecknas i Abr.
Lund-quists hofmusikhandel samt vid
repetitionerna måndagsaftrar i Musikaliska
akademien.

Aulinska qvartettens
kammarmusiksoaréer. Under säsongen 1896—97
äro följande kammarmusikverk påtänkta
till utförande.

Suite för stråkinstrument af Händel,
stråkqvartett, B.-dur, af Brahms, stråk-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1896/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free