- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 16 (1896) /
145

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IMNISfl

11 I Ti | II ^1fa II
É M W\ tota

Redaktör och utgifvare: fRANS J. ]H U SS. NORDISKT MUSIKBLAD. Expedition: Kungstcnsgntan 58. Pris: Helår 5 kr. Lösnummer 25 öre.
Telefon: Vasa 619. Stockholm den 1 December 1896. Anuonspris 20 öre pr petitrad.

Luigi Cherubini — äfven egande
förnamnen Maria Zenobio Carlo
Sal-vatore — föddes den 14 september
1700 i Florens. Han har sjelf
upp-gifvit den 8 september som sin
födelsedag, men enligt kyrkböckerna är detta

ett misstag. Då hans fader var
an-stäld vid Pergolateatern i Florens som
»maestro al cembalo» (den som hade
att ackompanjera recitativen), så kunde
han mycket tidigt få musikundervisning
i hemmet. Sex år gammal spelade ban
redan med rätt s‘or
färdighet klaver, och
medan han under det
han växte upp åtnjöt
teoretisk
undervisning, väckte han
förvåning med större
och mindre
kyrko-kompositioner. Ar

1778 blef han af
storhertigen af
Toskana (den sedermera
tyske kejsaren
Leopold II, känd som
stor gynnare af
tonkonsten) sänd till
Bologna för att der
studera hos Sarti, under
hvars stränga tillsyn
han fördjupade sig i
studiet af Palestrina
och tillegnade sig den
polyfona stilen. Han
erkänner sjelf, att
»han hade Sartis råd
och exempel att tacka
för sin utbildning i
kontrapunkt samt i
kyrklig och
dramatisk tonkonst».
Sedan Cherubini till år

1779 endast
komponerat kyrkomusik,
fick han 1780 i
Ales-sandria uppförd sin
första opera, Quinto
Fabio. Derefter
följde Armida (Florens
1782), Adriano in
Siria, TI Messenzio,
Lo sposo di tre
(Venedig 1788), Idalide!
Ales sand ro nelT India
(Mantua 1784).



• ^ t * A* -

Cherubini och hans Requiem
i C moll.

j*pT ilharmoniska sällskapet har i dessa
JpPi dagar hedrat sig sjelft och beredt
! S oss en mycket
hög konstnjutning
med utförandet af
Cherubinis härliga
C-moll-Requiem. Då

man talar om
Cherubinis Requiem, menar
man vanligen detta,
ehuru han skrifvit
ännu ett i D moll.

Det stora i C för
blandad kör och
orkester gafs första
gången den 21 jan.

1816 i katedralen i
S:t Denis, och bland
andra gånger
sedermera särdeles
högtidligt vid Boieldieus
begrafning i oktober
1884. Det andra
Requiem i D för
endast mansröster skref
han 1836 och hade
bestämt det för sig
sjelf. Att Cherubini
skref detta endast för
mansröster säges ba
förorsakats af en
kyrkofurste, som
under inflytelse af
restaurationens bigotta
tendenser sökte
upp-lifva en förr i
Frankrike gällande
förordning att
fruntimmersröster ej fiugo
användas i kyrkosång. Vi
återkomma till det nu
gifna Requiem, men
vilja först kasta en
blick på dess
kompositörs lif och
verksamhet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1896/0146.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free