- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 17 (1897) /
46

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

en allt igenom lysande triumf för den
firade sångerskan. Efter hvarje akt i
»Orfevs» framkalla’es hon flere gånger,
och efter slutakten i »Carmen» följde
ett 20-tal inropningar, hvarvid
konungen och prins Carl med lifligt bifall
hedrade konstnärionan. Det säger sig
själf att talrika blomsterotfer äfven
egnades henne. En annan sådan
tilldragelse är första hofkapellmästaren
Conrad Nordqvists återinträdande vid
operan såsom operadirigent efter mer än
fyra års uppehåll i denna befattning
Redan vid hans inträde i orkestern
helsades han med lifliga applåder,
äfvenså efter det briljanta utförandet
af uvertyren till »Wilhelm Teil», hvilken
opera gafs denna afton. Efter operans
slut hyllades innehafvarne af
hufvud-rollerna med välförtjent bifall, men
syltet med detta var äfven, som man
lätt fann, att bringa hr Nordqvist en
ovation. Konungen, som var närvarande,
satt jämte publiken kvar till dess herr
Nordqvist visade sig pä scenen,
hvar-efter denne upprepade gånger måste
framträda och då äfven hade att visa
skörden af en lagerkrans och en rik
bukett. Det nåste glädja hvarje vän
af den sceniska konsten och vår opera,
att förekommande stridighot inom
institutionen biläggas och i flägsnas till
fromma för konsten och personalen,
styrelsen och publiken.

Af konserter intager
Musikföreningens ett framstående rum i afseende
på såväl rikt och intressant program
som förträffligt utförande. Konsertens
första del utgjorde en sällskapet och
dess dirigent hedrande hyllning åt
Franz Schuberts minne, börjande med
hans vackra »Rosamunda»-uv. rtyr.
Samma rent musikaliska njutning skänkte
de utlörda körsångerna »Ständchen», i
hvilken Fröken Sidner sjöng solot på
det behagligaste sätt, samt »Tantum
ergo», katolsk hymn, som först för sju
år sedan framdmgits ur samlingen af
Schuberts efterlemnade verk. Af hans
solosånger utförde hr Forsell
»Liebes-botschaft» »An Sylvia» och »Erlkönig»,
kända, men väl representerande sånger.

I »Sigrids visa» af Norman hade fröken
Sidner ytterligare tillfälle att visa sin
förmåga af behagligt sångföredrag och
förträfflig deklamation. Den stora kören
inlade mycken kraft och precision i
sina delvis rätt svåra saker. Intressanta,
särdeles till instrumenteringen, voro
körsångerna af Berlioz. Märkvärdigaste
numret för aftonen var det som
presenterade en för oss ny komponist
Richard Strauss (f. 1861 i München,
icke slägt med danskomponisterna) med
hans »Wanderers Stuvmlied», i
Tyskland mycket sjungen. Af sjelfva namnet
har den Wagner-Liszt-dyrkande
komponisten föranledts att af Götbes
fridsandande dikt skapa en musikstorm med
estravagant instrumentation.
Enskildheter i verket finnas dock, som röja
förmåga hos tonsättaren att använda
sin stora talang äfven på att skapa

det musikaliskt njutbara. Vid sidan
af detta verk framstod Beethovens musik
ur »Atliéns ruiner» prägladt af dr t
sanna snillet. Hur genialiskt
uttrycksfull och orientaliskt karakteristisk är
icke häri hans dervischkör och den
turkiska, bekanta marschen; äfven
kör-uumren skänka oblandad njutning.
Festspelet »Athens ruiner», utfördes
först 1812 vid invigningen af en teater
i Pest. Mtisikföreningms konseit gafs
för nästan utsåld salong.

En ganska intressant kmsert var
hr Aulins i Östei malmskyrkan, der
piéce de resistance utgjordes af
slutnumret, Liszts 187 Davids-psalm, med
grefvinnan Taube som solist. Den
ut-mä’kta sångerskan medverkade äfven i
Södermans »Virgo gloriosa» och sjöng
derjemte Recit. och aiia ur »Dfbora» af
Händel, Angelus ur »Jeanne d Are»
af Godard samt »Ave Maria» af
Svedbom. Hr Aulin spelade sjelf Adagio
och Allegro af Nurdini,
Långfredags-stämning ur »Parsifal» (af Wilhelmj)
samt ett nytt Andaute af Emil Sjögren.

För öfrigt biträdde hr Stenharamar
med orgel-toccata af Bach och
ackompanjemang, hr Bergström med
»Abendempfindung» af Mozart. Medverkande
voro för öfrigt hofkapellm. Nordqvist,
harpisten Lang och en damkör.

Fru Dagmar Mö lers konsert bereddes
oss ej tillfälle att bevista.

Från in- och utlandet.

Kung/, operan. Som öfverregissör
vid k. operan har från den 1 nästkom
mande apiil anställts operasångaren hr
Johaunes Elmblad, för närvarande
engagerad vid Stadtteatern i Breslau.
Hr Elmblad har, som bekant, i
Tyskland gjort sig bekant såsom mycket
duglig regissör.

Aulinski qvartetten firar med sin
femte konsert den 16 dennes ett
dubbeljubileum, i det den då gifver sin
femtionde konsert och utöfvat sin
för-tjenstfulla verksamhet i tio år.
Decennium jubileet inträffade dock egentligen
den 25 januari, å hvilken dag 1887
första soarén gafs i samma lokal som
de följande, nämligen
Vetenskapsakademiens hörsal.

Gustaf Hägg, den fram9tående
organisten i Klara kyrka och förtjenstfulle
komponistan, gifver söndageu den 21
dennes konsert-matiné i nämnda kyrka
med biträde af fröken Alma Hulting,
hrr konsertmästare Tor Aulin,
Violoncellisten Carl Peterson samt en
orkester under anförande af kormästaren
vid k. operan hr Max Strandberg.

En pianoafton arrangeras af fröken
Sigrid Carlheim-Gylleo8köld till
torsdagen den 18 mars i Vetenskapsaka-

demiens hörsal till förmån för en ung
begåfvad elev. Samtliga nummer
komma att utföras af elever till fröken
Gyllensköld, deribland två damer
inden högre societeten, hvilka välvilligt
åtagit 6ig biträda för det
behjertans-värJa ändamålet.

Hr Oscar Lejdströms tillämnade
konsert i Musikaliska akademien är tills
vidare uppskjuten.

Arbetareinstitutets folkkonsert den 14
mars hade på sitt program sånger af
Hel mund, Heise, P. Berger och
Jakobsson; violinsoli af Tartini, Corelli,
Lange-Müller och A Nyström; violonceltsoli
af Kummer, Moszkowski m. fl.
Medverkande voro fru E. Johnn, hrr
Alf-vén och C. Petersou.

Ett italienskt kapell i Sveasalen
väcker sedan en tid stor uppmärksamhet
för sina utmärkta prestationer och
lockar dagligen dit en talrik, distinguerad
publik. Det utför ensamt
kaffekouser-lerna men alternerar om aftnarne med

C. Krauses orkester. Inträdesafgilt
erlägges endast (med 25 öre) om
sön-dagarne.

Allmänt skandinaviskt
musikläraremöte kommer att hållas i Stockholm,
strax efter skolferiernas början, eller
omkring den 10 juni, i Musikaliska
akademiens stora sal, som kostnadsfritt
upplåtes för mötet.

Som flera vigtiga frågor vid detta
n,öte skola behandlas, såsom fiåga om
pensionering till musiklärare m fl. fiå
gor, torde detsamma komma att
omfattas med allmänt intresse från så väl
musiklärare här i landet som i
grannländerna.

Lagos kompositioner i Paris. I »Cour
! Artistique», skrifver man härifrån,
erbjöds den 6 febr. ett intressant
musiknöje, då kompositioner af Lago, en
svensk, mycket förtjenstfull musiker,
kommo till utförande. Det var ett
helt konsertprogram af omvexlande
innehåll. Först gåfvos fyra stycken
ur ett Stabat mater för kör, soli och
orkester, i arrangement med orgel- och
pianoackompagnement af komponisten
under anförande af mr Le Tourue-mx,
skicklig komponist och orkesterchef,
hvilka stycken frapperade åhörarne
genom upphöjd stil, religiös känsla och
förträfflig musikalisk faktur. Öfriga
nummer mottogos ock med stort bifall.
Dessa utgjordes af Trio Serenade för
piano, violin och violoncell, Ave Maria
för sång, piano och orgel, Två Trior
för fruntimmersröster (»La violette»
och »Barcarolle»), Tre sånger (»Réve
encore», »Voici la brise» och
»Madrigal»), Tre stycken för violin och piano
(»Andante religioso», »Etude» och
»Chanson slave»), Två stycken för
violoncell och piano (»Berceuse» och
»Danse hongroise»), Sex pianostycken

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1897/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free