- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 20 (1900) /
142

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

med omisskänlig dramatisk begåfning j
väckt mycken sympati. Senast liar
han som Max i »Friskytten»
ådagalagt, att han tillfört kgl. teatern en I
god sångkraft. Af ofvanstående
synes att hr Malm under den korta
tiden af föga mer än ett år hunnit med j
rätt mycket. De uppgifter han hitills ’
haft att lösa ha varit af mera allvar- j
lig, lyrisk karaktär; om hans naturel
och förmåga äfven sträcker sig till
koloraturpartier såsom en Almavivas
eller komiska sådana, såsom en
Zepho-ris’ eller Donathans återstår att se.
Genom studier, praktik och
erfarenhet kan emellertid den mångsidighet
förvärfvas, som icke alltid är naturens
gåfva.

W—

Saint-Saens om Anton
Rubinstein.

Nyligen har under titel »Portraits
et Souvenirs» utkommit en bok af
Saint-Saens, hvari den berömde
franske tondiktaren framställer några af
de intressantaste episoderna ur sitt
inusiklif. Bland »porträtterna» finner
man skildringar öfver Berlioz, Gounod, ■
Liszt, Victor Massé, Rubinstein och
andra. Ur kapitlet om Rubinstein |
må några ställen af särskildt intresse
anföras. De handla om den berömde
pianistens första uppträdande i Paris;
Saint-Saens yttrar sig härom,
begynnande med att omtala sin första
bekantskap med Rubinstein på följande j
sätt:

»Vid den tiden hade Chopin för- \
svunnit, lik en skön aftonstjärna, som
endast lyst ett kort ögonblick.
Thalberg, trött på triumfer, hvilade ut i
Italien. Liszt hade lämnat sin plats
vid konsertflygeln och svängde
taktpinnen i Weimar — korteligen, det
såg ut, som om de stora pianomä- i
starne med ens dött ut. Visserligen
fanns det ännu en hel rad virtuoser
med fint konstsinne: Döhler, Prudent,
Ravina, Gottschalk — men de voro
dock endast heroer, halfgudar, om
man så vill; gudarne hade
uppenbarligen öfvergifvit världen. Endast
violinisterna försvarade ännu sin plats.
Om också ingen af dem egde
Paga-ninis stråke, så voro dock Alard
Vieuxtemps, Sivori stjärnor med eget
ljus och hvar och en af dessa
stjärnor ärades af en skara tillbedj are, att
icke säga fanatiker.

Då visade sig en dag på Paris’
murar ett litet aflångt anslag, hvarpå
man läste namnet -— Antoine
Rubinstein. Ingen människa här hade
hitintills hört honom omtalas; ty denne
store konstnär försmådde all slags
reklam, med en ringaktning, som
nästan stötte på koketteri, och han hade
ej tillåtit att ett enda ord om honom
kom i tidningarna.

Han debuterade i Salle Herz inför
ett auditorium af bara folk med
fribiljetter. Nästa morgon var
Rubinstein en berömdhet, och man slogs
om platserna till nästföljande konsert.
På den konserten var äfven jag;
under första lialftimmen redan kände
jag mig öfvervunnen, sträckt till
marken, hänförd, oemotståndligt fjättrad
vid segrarens triumfvagn. Jag
försummade ej vidare någon
Rubinsteins-konsert. Men eget nog: då man
erbjöd mig tillfälle att lära känna
mästaren personligen, ryggade jag
tillbaka. Trots hans ungdom — han
var då 28 år * — trots den
älskvärdhet, hvaraf han berördes,
uppfylldes jag af en gränslös skygghet för
hans genius. Först året därpå, då
han för andra gången kom till Paris,
lät jag presentera mig för honom.
Nu var isen mellan oss snart bruten,
och sedan den dagen förenade oss en
liflig sympati. Min naiva, uppriktiga
beundran hade rört honom. Vi voro
ofta tillsammans, vi spelade ofta
fyr-händigt utan att taga stor hänsyn till
pianots strängar eller åliörarnes
nerver; vi musicerade, bara för att
musicera och vi musicerade i sanning
icke nog länge! Jag var lycklig att
få ära en konstnär, som var allt
igenom konstnär, en verklig
konstnärssjäl, utan alla de småaktigheter, hvilka
så ofta vidhäfta äfven geniet.»

––-i—

Musikpressen.

På Abr. Lundqvists (Georg Abr:son
Lundqvists) förlag har utkommit

för piano, 2 händer:

Eriksson, Josef: Två Fantasistycken•

Novellette. Impromptu. Pris 1 krona.

Peterson-Berger W: Fyra Danspoem.

(Vier Tanzpoeme.) 1. Till foredansarne. 2.
Sommardrömmar. 3. Morgonbris. 4. Serenad.
Pris 2 kr.

Sjögren, Emil: Bilder och Utkast. Haft.
1: Preludium. Melodi. Advent. Capriccio.

Haft. 2: Elegie. Reverie. Gon ve rsation de
bal. När sol går ned. Porträtt af Donnie å
kr. 1,50.

Lack, Theodore: L’Aveu au Bal. Vals
op. 189. Pris 75 öre.

För en röst med piano:

N o r m a n, L u d v i g: Bäcken sjunger, (fiss-g).
Dikt af G. \V. Bratt till en outgifven sång af
Ludv. Norman. Pris 76 öre.

Mankeli, Henning: Jag sörjer (c-gess)
Tillegn. notar. K. G. Hellström. Pris 60 öre.
• •

Jödde i Göljaryd: Samlade visor och
berättelser. 2:dra häftet. Pris 2 kr.

Kalle i Knektås: Visor och
Bygdemåls-historier. Pris kr. 1.50.

För fyra rÖBter:

Album för kyrkosång (Geistliche Lieder).
Utvald samling af flerstämmiga religiösa hym-

* Saint-Saens själf var då 22 är, född 9
okt. 1835. Red.

ner till gudstjänstligt bruk, ntgifna af Julius
Wibergh, kantor och kördirigent i Tyska
kyrkan i Stockholm. Tillegn. kyrkoherden D:r
G. Sterzel. Pris häftad kr. 4, i elegant
klotband 5: 50.

I distribution genom Fr. Skoglund
liar utkommit

för piano 4 händer:

Tegnér, Alice: Från mormors mormors
tid, Danser för fyra små händer. Pris kr. 1,50.

Af samlingen Svensk Sång har utkommit
n:o 43, innehållande för piano: R. Broesicke:
La bella espagnola, Vals; för en röst: Joh.
Chr. Haeflner: Sångens ö, Kärleken.
—Fredmans epistlar. 80—82. — N:o 44: för piano:
Carl Erhard: Majblomster; för en röst:
Hæff-ner: Kärleken (slnt); Bror Beckman:
Vall-pigelåt; — Fredmans Epistlar N:o 82 (slut).’
Innehållsförteckning. — Musiken i forna
dagar (forts.)

På Elkan & Schildknechts förlag har
utkommit

för piano 2 händer:

Adam, Ad.: Julsång. Pris 75 öre.

Dvorak, A.: På del heliga berget.
Poetisk stämningsbild. Pris 50 öre.

Herbert, V.: Marsch öfver motiver ur
operetten »Trollkarlen vid Nilen». Pris 75 öre.

Eisengräber, G.: Till Valencia. Marsch.
50 öre.

Ring vall, C. F.: Hippodrom- Marsch. 50
öre.; Kring Majstång, Hambo från Norrland,
arr.; 60 öre.

Broström, Hildnr: Con amore, Vals.
Pris 1 kr.; Klappadt och klart. Polka. Pris
50 öre.

Subow, N.: Residenzleben. Vals, op. 22.
Pris 1 kr.

Blinda Kalles vals, upptecknad af Otto
Gustafson. 50 öre.

För violin solo:

Blinda Kalles vals. Pris 25 öre.

För violin och piano:

Melodibok, vald samling af Folkvisor,
Folkdanser, Marscher, Nationalhymner,
Bellmans-melodier, Sånger ur operor och oratorier,
Populära sånger m. m., 2:a Häftet N:o 63—109.
Violinstämman, lätt arrangerad, progressivt
ordnad och försedd med hngersättning och
före-dragstecken af Emil Sundqvist, ledamot af
Kgl. hofkapellet. Violinstämman 1 kr.;
Pianostämman 2 kr.

Steenberg, Johannes: Menuet.
Pianostemmen tilsat af Otto Winter-Hjelm. Pris 1
krona.

Blinda Kalles vals. 50 öre.

För violin eller flöjt:

Marsch-Album. 2:a häftet (N:r 26—60).
Pris 1 kr-

För en röst med piano:

Förberg, Gustaf: I Vinlertid (c-fiss). Ord
af Brynolf. Pris 60 öre.

Myrberg, A. M.: Sjökonungen, (d—e
eller g). Ord af komponisten. John Forsell
vänskapsfullt tillegnad. Pris 1 kr.

Säfstrand, Ivar: Försommar (d—f). Ord
af Osear Levertin. Tillegn. fru N. Lilliecrona.
Pris 75 öre.

Baumgartner, W.: I rosornas dagar

(h—d). 75 öre.

Stenhammar, P. U.: Kyrkoaria, »Denne
är min käre son» (ass—ess). 75 öre.

För tenor eller sopran och manskör:

Adam. Ad.: Julsång, bearbetad af Alb.

I Lindström. Pris 76 öre.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1900/0144.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free