- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 31 (1911) /
10

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 2. 16 Januari 1911 - Ermanno Wolf-Ferrari (med porträtt) - Brüssel-stråkkvartetten (med porträttgrupp af J. Gaillard, F. Schörg, P. Miry, H. Daucher) - Nuvarande operahusets första decennium (forts.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

jungen hjälpa sig ensam. Fadern ville
att sonen skulle spela allt möjligt för
honom, men detta hade han ej lust
till. Hvad var det då som den unge
italienaren med förkärlek spelade?
Förvånande nog under hans
omständigheter var det — Bach, den tyske store
mästaren i kontrapunktik. Han tänker
ännu gärna på hvilken njutning
dennes kromatiska fantasi beredde honom,
»hvars slut han med verklig vällust
dundrade fram». Då han var 16 år,
kom Wolf-Ferrari till München och
började på kgl. musikskolan ett
regelrätt studium af kompositionsläran för
Rheinberger. De första
kompositions-försöken hade han gjort redan som
åttaåring. 19 år gammal återvände
han till hemlandet och skref där en
italiensk opera. I Milano var han
tre år ledare af det internationella
körsällskapet. Sedan lefde Wolf-Ferrari
flere år i München, syselsättande sig
med komposition. Hittills har han med
växande framgång verkat på de mest
skilda områden af musik, särskildt med
förkärlek och lycka på
kammarmusikens. Så har han utgifvit ett par
Sonater för piano och violin (op. 1 och
op. 10), två Trior, en Kvintett, en
»Kammarsymfoni». Kraft och friskhet
i uppfinningen förena sig i dessa med
säker och lifsfull musikalisk
gestaltning. Af körverk med solostämmor
och orkester framträdde han först med
ett mysterium Talitha cumi och en
kantat Sulamith, innan han med
komponerandet af Dantes Vita nuovo väckte
så stort uppseende. Området för
musikalisk lyrik beträdde han med
gammalitalienska kärlekssånger, Rispetti
för sopran (eller alt) och piano, under
op. 11 och 12 utgifna i 2 häften, 4
sånger i hvardera. Efter dessa följde
för piano 3 Impromtus (op. 13) och
3 Pianostycken (1 Melodie, 2 Capriccio,
3 Romanze — op. 14).

Af verk för scenen gjorde han sig
bekant i Tyskland med operan
Aschenbrödel, som där med framgång uppförts
å flere teatrar men fallit igenom i
Italien. Mest lycka har hans Nyfikna
fruar.» (»Donne curiose») gjort. Denna
»musikaliska komedi» i 3 akter med
text af Luigi Sugana efter Carlo Goldoni

Efter detta verk följde, äfven med
urpremiär på hofteatern i München,
hans »musikaliska lustspel» i 3 akter
Die vier Grobiane med text likaledes
nfter Goldoni af Giuseppe Pizzolato.
Denna opera har blifvit mindre
gynnsamt bedömd än »Nytikna fruar» och
ej vunnit så stor spridning.

––M-—

Briissel-stråkkvartetten.

Detta nu öfverallt så högt
uppskattade kvartettsällskap, som länge årligen
gästat vår hufvndstad, kommer åter
att konsertera härstädes d. 22, 24 och
25 januari. Första gången var d. 24

febr. 11)02 i Vetenskapsakademien. Ar
1905 saknade man här kvartetten,
men från 1906 har den sedan
konser-terat i Musikaliska akademieu.
Sammansättningen har alla åren varit
densamma : Franz Schörg, Hans Daucher,
Paul Miry och Jacques Gaillard, utom
190S, då hr Gaillard var hindrad
medverka och ersattes i violoncellpartiet
af hr Josef Malkin. Af medlemmarna
är Franz Schörg, första violinen, född
1871 i München, hr Dauscher 1876 i
Nürnberg, hr Miry 1868 i Gent och
hr Gaillard 1875 i Ensival (Belgien).
De ha alla varit elever vid
konservatoriet i Brüssel och pristagare där.
Programmen vid deras konserter denna
gång återfinnas bland notiserna från
hufvudstaden i detta nummer.

^–––

Nuvarande operahusets
första decennium

(Forts.)

Den artikelserie med ovannämda
rubrik, som började i förra årgången
N:o 14 och fortsattes uti fem
följande nummer, liunno vi ej afsluta förra
året, då redogörelsen upptog åren 1898
— från operahusets öppnande d. 19
sept. — till och med 1905, hvarföre
vi nu gå till afslutande af densamma
fr. o. m. 1906. Vi utmärka då med
spärr-stil l:a debuten af en person
och namnet på gäster vid Operan samt
med kursiv en operas premiär eller
repris efter längre uppehåll.

1906. I första dagarna af året, d.
3 jau. ägde en repris rum af Henr.
Marschners romantiska 3-akts opera
Hans Heiling, text af Edv.
Devri-ent, ett verk som hade sin premiär
på vår operascen 1865 med Fritz
Arlberg i titelrollen och där senast
uppfördes året därpå, således efter 40
års uppehåll. Tydligen skedde det nu
för att ge hr Forsell tillfälle att
uppträda i nämnda roll. Af öfriga
sådana utfördes Bergdrottningen,
Gertrud och Anna af resp. fruar
Lindberg, Claussen och frk. Hesse;
Conrad, Stefan, Niklas af hrr Nyblom,
Mandahl, Ericson. En annan repris
ägde rum d. 13 jan , då efter 37 års
hvila Ivar Hallströms sagoopera Den
förtrollade katten, fri bearbetning af
Frans Hedberg, uppfördes. När
operan 1869 hade sin premiär var
rollbesättningen följande; Priusessan,
Katarina, Perlféernas drottning, Alison:
M:lle Bock, fru Jeannette Jacobsson,

[ Mtlle Harling, fru Ch. Strandberg;
Kejsaren, Tristan, Lucas, Babolin,
Skogskungen: hrr Uddmau, Arnoldson,
Ohlson, Arlberg, Willman. Nu
åter-gåfvos, i samma ordning, de
kvinnliga hufvudrollerna af frk. Lagergren,
fru Hellström, frk. Hulting, fru
Bartels; mansrollerna af hrr Söderman,
Malm, Ericson, Oscar, Stiebel. D. 15

jan. gjordes, såsom Santuzza i »På
Sicilien», en l:a debut på
operascenen af frk. Lilly Walleni, som
förut i fyra år tillhört dir. Kanfts
teaterpersonal, ehuru ej som sångerska.
Dagen därpå vid uppförandet af
Wagners »Sigfrid» sjöngs Vandraren första
gången af hr Forsell härstädes, ett
parti hvarmed han förut gästat i
Köpenhamn. Den 19:de gafs
Donizet-tis »Leonora» för 150:de gången
härstädes med följande rollbesättning;
Leonora, Inez: fru Jungstedt, frk.
Hulting; Alfons XI, Fernando,
Baltha-zar, Don Gaspar: hrr Forsell, Öd-

munn, Sellergren, Ericson. Operan
gafs l:a gången här 1850 i mars och
upplefde under det året 10
föreställningar. Titelrollen återgafs då af
M:lle Julie Berwald, Inez af M:lle
Fundin; Fernando af hr Ciaffei,
Bal-thazar af Rud. Walin, Alfocso af hr
Luudbergh och Don Gaspar af hr
Uddman. Texten var öfversatt af A.

F. Lindblad. Från midten af
1880-talet blef denna opera, som i utlandet
mera sällan gifves, en repertoar opera
här, sedan titelrollen öfvertagits af
fru Jungstedt och Fernando af hr
Öd-mann. D. 26 jan. afslutade signora
Maria Labia med Mimi i Boheme»
sitt under oktober 1905 här började
gästspel. Med anledning af Mozarts
födelse för 150 år sedan d. 27 jan.
firades på kgl. teatern ett Mozart
sjubileum d. 27—29 jan. med tablå och
uppförande af »Don Juan»,
Trollflöjten» och »Figaros bröllop».

Februari. I början af månaden
upptogs teatern med gästspel af
Eleonora Duse och hennes sällskap. Den
17 gafs 3:e symfoni konserten med
Beethovenprogram, då detta upptog
symfonierna i B- och F-dur samt de
båda violinromanserna, spelade af frk.
Sigrid Lindberg med orkester. D. 28
hade frk. Walleni en 2:a debut såsom
Amneris i »Aida.»

Mars. I »Wilhelm Teil»
debuterade, d. 1 i månaden, hr Schwebaok
som Arnold och d. 4 hade hr Nyblom
som Fra Diavolo och fru Lindberg
som 1’amela sitt första uppträdande i
dessa roller, likaså d. 9 hr Malm som
Lyonel i »Martha». D. 19 ägde en
repris rum af J. F. Halévys
Judinnan, med text af Scribe, där
rollbesättningen var följande: liachel, Eu-

dora: fru Schjerven, fru Lindberg;

Eleazar, kardinal Brogni, Leopold: hrr
Menzinskj-, Svedelius, Malm. Operan
hade premiär i Baris 1835; uppfördes
i Stockholm allra först 1866 och
återupptogs i no v. 1885, då Rachel och
Eudora utfördes af frkn. Grabow och
Ek; Eleazar, Leopold och Kardinalen
af hrr Sellman, Stenfelt och H.
Strömberg. Då operan sedan gafs i sept.
1887 innehades de kvinnliga
hufvudrollerna af frkn. Riego och Klemming
och i nov. gästade hr Elmblad som
Kardinalen. Sista mars gafs 4:e
symfonikonserten, äfven med
Beethoven-program, då danska pianisten frk. Jo-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1911/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free