- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 32 (1912) /
49

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Titel och innehåll - N:r 8—9. 15 Oktober 1912 - Anna Karlsohn (med porträtt)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dubbeln.r, pris 40 öre.

Redaktör och utgifvare:

GUNNAR NORLÉN.

Riks 647.

UPPSALA. Allm. 248.

NORDISKT MUSIKBLAD.

Uppsala den 15 Oktober 1912.

Expedition: Eriksgatan 15, Uppsala,
•ris: Helår 5 kr. Lösnummer 25 öre.
Dubbelnummer 40 öre.
Annonspris 20 öre pr petitrad.

Anna Karlsohn.

Svensk Musiktidning liar vid tvenne
föregående tillfällen haft anledning att
närmare dröja vid fröken Anna
Karl-sohns konst närsperson 1 ighet, senast i
november 1903, då hon kunde blicka
tillbaka på en 25-årig verksamhet vid
Operan som sångartist. Då vi nu p.\
nytt meddela hennes bild och några
data ur hennes på plikttroget arbete
i konstens tjänst inriktade lefnad, är
orsaken därtill den, att hon förra
våren, närmare bestämdt den 1. april,
som Mareellina i »Figaros bröllop för
alltid tog afsked af den scen, hon så
många år tillhört.

Det var den 18. oktober 1878 som
fröken Karlsohn hade sin första debut
å vår operascen såsom Cherubin, en
inauguration till ett rollfack, som skulle
blifva hennes specialitet på denna
scen. Efter fortsatt debuterande såsom
Siebel och Zerlina blef hon den 1.
dec. 1879 med fast anställning fästad
vid Operan, som hon sedan tillhört
oafbrutet till i år. Begåfvad med en
särdeles klar, hög och välklingande
stämma, hvilken natur och konst
förlänat en böjlighet som lätt öfvervann
koloraturens svårigheter, en hurtighet
och glädtighet, för hvilken inga
hinder syntes omöjliga, blef den unga
sångerskan en verklig ackvisition för
Operan, speciellt i lifligare goss- och
fruntimmersroller. Säkerligen har
fröken Karlsohn lika ofta visat sig för
publiken i manlig dräkt som i
kvinnlig, helst som hon i de så ofta gifna
Gounodska favoritoperorna länge var
en själfskrifven Stefano och Siebel,
liksom Jemmy i »Wilhelm Tell».
Utom de nämnda rollerna af detta slag
anteckna vi vidare hennes Puck i
»Oberon», Benjamin i »Josef i
Egypten», negergossen i »Paul och
Virgi-nie», markis de Flarambel i
»Konungen har sagt det», Carlo i »Hälften
hvar», Mazetto i »Sylvia», Sandman i
»Hans och Greta», Urbain i
»Huge-notterna», Meg Page i »Falstaff» samt
herdegossen i »Tannhäuser». De kvinn-

liga rollerna, som hörde till hennes
repertoar, voro emellertid dubbelt
flera. Främst bland dessa räknades
Philine i »Mignon samt Michaela och
Mercedes i »Carmen *, men vi
fullständiga listan med följande partier:
Elvira i »Don Juan» och »Den
stumma», Blonde i »Enleveringen ur
Seraljen», Matilda och Jemmy i
»Wilhelm Tell», Fatima i »Oberon , Isolin

Anna Karlsohn.

i »Jean från Nivelle», Nemea i
»Konung för en dag», Anna i »Muntra
fruarna» och »Friskytten», Lady
Harriet i »Martha , Berta i
Ntirnberger-dockan», Rosina i »Barberaren», Irma
i »Muraren», Mirza i »Lalla Kookh»,
Emilie i »Målaren och modellerna»,
Prascovia och Nathalia i »Nordens
stjärna», Inez i »Afrikanskan» och
»Granadas dotter», Geruma i »I
Fi-reuze», Jenny i »Hvita frun», Ellen i
»Lakmé», Mareellina i »Fidelio» och
»Vattendragaren», Therese i
»Guldkorset» och »Diamantkorset», Flora i »Den
vilseförda», Georgette i »Villars
dragoner», Brigitta i »Jolantha»,
Babinet-te i »Advokaten Pathelin», Susanna i
»Figaros bröllop», Eurydike i Glucks

»Orfevs», Gerhilde i »Valkyrian»,
Pou-sette i »Manon» och Artemis i
»Iphi-genia i »Aulis», till hvilka kommo
flera andra, smärre roller.

Utom Stockholm har fröken Karlsohn
med stort bifall sjungit å konserter
flerstädes i landsorten och äfven
upp-trädt i Köpenhamn, dels tillhörande
Stockholmska operasällskapet, som
gästat där, dels å flera konserter under
sommarbesök i Danmark.

Vid tiden för kungajubiléet 1897
erhöll fröken Karlsohn som belöning för
sin då nära tjuguåriga verksamhet vid
Operan medaljen »Litteris et artibus .

*



Anna Margareta Karlsohn
är född i Gällstad, Elfsborgs län, den
10. mars 1852. Af sin far, som var
organist, erhöll hon sin första
musikundervisning, hufvudsakligen i
orgel-spelning och harmoni, samt tog vid
femton års ålder organistexamen i
Skara. Fyra år därefter, 1872, inskrefs
hon som elev vid Musikaliska
akademien, där hon först studerade i
orgelklassen och stannade ett och ett halft
år. Af brist på medel tog hon sedan
anställning vid »Nya svenska
damkvar-tetten», med hvilken hon bereste
Norge, Danmark, Tyskland, Holland och
Belgien under ett par år.
Hemkommen inskrefs hon ånyo bland
eleverna vid konservatoriet, men då hennes
håg alltmera vändes åt sången och det
befanns att hennes anlag härför voro
betydande nog att förtjäna utbildas,
profvade hon för inträde i professor
Giinthers sångklass, och kom sedan
in i den s. k. artistklassen, hvarefter
hon, som sagdt, debuterade å Operan
år 1878.

När hon nu säger farväl åt denna
scen, kvarlämnar hon minnet af en
samvetsgrann och framgångsrik
konst-närinna, som under denna långa rad
af år och roller i högre grad än
mången annan förtjänar ett varmt och
uppriktigt tack icke minst från alla
dem, som under denna tid fått njuta
af hennes ljusa konst.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 20:59:09 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1912/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free