Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
247
erfarenhet. Rörande själslifvet har den därför sitt fulla berättigande. Däremot
är den rörande de yttre naturtingen i viss mån ett »metafysiskt tillägg», ty vid
dem kunna vi endast sluta oss till, aldrig erfara substansen.
Därför tro vi icke, att de moderna psykologerna i längden skola kunna
rubba den Cartesiska satsen Cogito ergo sum och dess konsekvens: Mens est
res cogitans — ehuruväl uppfattningen af res därvid måste renas från alla
oberättigade naturanalogier, men dit hör icke själfva jaget såsom substans, såsom
inre enhet och bärare af sitt lif.
Blott såtillvida ha de moderna anti-Cartesianerna rätt, att denna »inre
barare» ej far fattas såsom något bakomliggande, såsom en perdurerande
enhet, som är främmande för sin växlande mångfald. Utan enhet och mångfald
skola fattas såsom genomträngande hvarandra, perduration och förändring
såsom blott olika sidor af sak samma.
Men detta är en motsägelse, svarar man oss kanske. — Om det är en
motsägelse, så är verkligheten motsägande; och kan icke ens teori lösa sådana
motsägelser, så mycket sämre för den teorien.
Strutsungarna gömma hufvudet i sanden för att slippa se den annalkande
faran; men tror man, att de därigenom rädda sig? Lika litet båtar det
vetenskapen att blunda för de fakta, som äro svårförklarliga.
Jaget är såsom faktum själfklart, men vid den vetenskapliga förklaringen
det stora undret. Men det är genom att ytterst göra det undret till allts
centrum, som det hela först blir rätt naturligt.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>