- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Första årgången. 1911 /
342

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 5 - »Modern teologi». Af August Johansson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

342 AUGUST JOHANSSON

öfver växlingen höjda sanningen. Men i denna tankegång äro
både grund och följd rena illusioner. Den förmenta tidlösa
sanningen är i verkligheten någon gången tids vetenskap, vanligen
antingen 300- och 400-talens eller 1500- och 1600-talens eller ett
konglomerat af båda. Och hvad isoleringen beträffar; så må
man aldrig så envist bita sig fast i gångna tiders vetenskap

— man tänker ändå alltid mer eller mindre sin egen tids tankar
och talar alltid mer eller mindre sin egen tids språk. I
lefvande lifvet är hvarenda teolog mer eller mindre modern; det
blir en grad- och icke en artskillnad.

A andra sidan är den moderna teologiens lefvande
sammanhang med tidens öfriga vetenskapliga arbete i lefvande lifvet
icke ett fullbordadt faktum, en färdigsamlad vinst, som kan
läggas i kista. Utan den är ett ideal, som är föremål för alltid
ny sträfvan, men från hvilket verkligheten alltid stannar på ett
visst afstånd. Eller rättare sagdt — den stannar icke, gör den
det, så är det slut med moderniteten; utan den rör sig, närmare
och närmare mot idealet, men utan att någonsin nå det, därför
att afståndet är oändligt. I lefvande lifvet är hvarenda teolog
mer eller mindre omodern; det blir en grad- och icke en
artskillnad.

Visst kan man renodla vissa ytterlighetstyper och ställa
upp dem i bjärt motsats mot hvarandra. Men om man för
deras betraktande glömmer de kvantitativt och kvalitativt
öfverlägsna mellanliggande nyanserna eller med lock och pock vill
tvinga dessa till ett val mellan de falskt uppställda alternativen
eller utan deras eget hörande klistrar på dem ettderas etikett

— då gör man våld på sanningen och tjänar ingen annan makt
än partisinnet.

Man borde kanske icke ens säga, som jag nyss gjorde, att
den moderna teologien är så och så beskaffad och deri
omoderna teologien så och så. Det borde kanske hellre heta:
modern är teologien, z den mån som den står i lefvande
sammanhang med tidens öfriga vetenskapliga arbete; omodern är
teologien, i den mån som den isolerar sig från tidens öfriga
vetenskapliga arbete.

År nu detta en riktig uppfattning af den moderna teologiens
karaktär, så är det gifvet, att modern teologi och dess relativa
motsats till omodern teologi icke är någonting för vår tid
säreget utan har funnits, så länge det har funnits teologi. Så snart

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:18:20 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1911/0348.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free