- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Sjette årgången. 1916 /
414

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 6 - Franska krigskarikatyrer. Af Verner Söderberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

414 VERNER SÖDERBERG

en fransk Apollogestalt och en äfvenledes välproportionerad
Tommy, hvilka lekfullt tilltala honom »La kultur» och fråga,
om han inte fått nog snart af att slåss »pour le roi dePrusse.»
Men fullt ut har steget från det mänskliga till det djuriska tagits
i planschverket Le Livré Rouge des atrocités allemandes, utgifvet
af så framskjutna personligheter som Parisdeputeraden Paul
Escudier och akademikern Jean Richepin. Det innehåller
40 planscher af J. G. D o mergue, illustrerande de officiella
anklagelseaktsamlingarna mot tyskarnas krigföring i Belgien och
Nordfrankrike. Underskrifterna utgöras af citat ur nämnda
akter, och betecknande nog ha fem af bilderna måst distribueras

i försegladt kuvert. Detta
förklaras delvis däraf, att
det är aktsamlingens
våldtäktsskildringar, som
särskildt eldat tecknarens och
utgifvarnes fantasi. Idén att
illustrera dessa
ohyggligheter motiveras med bildens
större agitationsvärde än det
skrifna ordets. Det heter ju
i ett från Napoleon I anfördt
citat, att »den minsta croquis
säger mera är en lång
rapport». Här illustreras alltså allehanda torteringar, våldtäkter
och andra ohyggligheter, hvarefter Jean Richepin, »de
1’Acadé-mie Francaise», som borgar för metodens förenlighet med god
smak, i en efterskrift ropar: »Upp folk, upp till dom! Nu när I
hafven sett, låten icke Eder neutralitet pressas ned till
medbrottslighet! Vägren ej Ert vittnesbörd åt sanningen!» Bilderna göra
alltså anspråk på att vara annat än karikatyrer; de vilja vara
afspeglingar af verkligheten och som sådana — vid vite af dom för
medbrottslighet — accepteras af den neutrala areopag Richepin
anropar med sitt »Debout, les peuples!» Här må
gräslighetsskildringarnas omstridda sanningsvärde lämnas därhän, men
oberoende däraf verkar det i hög grad revolterande att skåda, huru
tecknaren framställer sina hatade fiendefysionomier: i detta
planschverk finnes knappast en enda tysk afbildad med vanliga
mänskliga drag. I stället mötes man af tjocka öltunnor med
grufliga vilddjursminer, formliga gorillafysionomier, hvarom läsa-

Fig. 4. Les brutes d’en face.
Teckning i La Victoire af E u g é n e C a d e 1.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:21:17 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1916/0422.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free