- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Femtonde årgången. 1925 /
530

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

530 TORD O.-SON NORDBERG

man sig till Frankrike för att erhålla lämpliga konstnärer till
de nya arbetena.

På sommaren 1732 anlände den andra franska
konstnärskolonien till Stockholm; resultatet av Carl Hårlemans
underhandlingar i Paris under vintern. Bildhuggarna voro sex: två
mästare, Antoine Bellette och Michel Le Lievre, och fyra gesäller,
Pierre-René David, Paris-Nicolas Leger, Charles Rastre och
Nicolas Varin. Le Liévre dog redan i april 1734 och Bellette
lämnade Sverige 1738. Av gesällerna reste Leger och Varin
sin väg efter några år, under det att Rustre dog i Stockholm
1739 och David 1768, den sistnämnde efter 30 års trogen tjänst
pensionerad av slottsbyggnadsdeputationen.

Bellette var figurskulptör. Ehuru mycket häftig och ganska
krånglig samt ökänd för sina fruntimmershistorier, var han som
bildhuggare mycket uppskattad; Hårleman ville absolut ej mista
honom. De bevarade verken ådagalägga också, att Bellette var
en skicklig man. Trofégrupperna på södra fasaden, drakarna och
de bevingade lejonen på Logårds- och borggårdsfasadernas
fönstergavlar, musslorna i mellanvåningen och drakarna och rosorna
under taklisten på Logårdsfasaden samt lejonmaskerna under
södra fasadens taklist äro samtliga dokumentariskt styrkta
arbeten av honom. Enligt kontraktet synes han också ha gjort
trofégrupper i trä för innerdekorationen, vilka dock icke finnas
bevarade.

Le Lievre, den andre av de båda mästarna, ägnade sig
framför allt åt ornamentskulpturen och åtnjöt stort anseende. Om
hans verk veta vi blott, att de voro i Oppenords 1 stil.

Av gesällerna i denna koloni arbetade egentligen blott David
självständigt (fr. 1740-talet). Hans specialitet var
inredningsskulptur i trä. Han har varit verksam i en mängd av
bostadsrummen; bland dessa arbeten märkas framför allt de
fulländade dörrö ver styckena och spegelramarna i prins Gustafs
sängkammare. I slottskyrkan har han utfört en del av
dekorationen å korets sidoväggar samt å orgelläktaren. På de båda
biblioteksinredningarna arbetade han också.

Redan på våren 1734 anlände den tredje franska kolonien,
denna gång bestående av icke mindre än elva bildhuggare.
Orsakerna till denna nya stora invasion av franska konstnärer
voro väl främst klagomålen över bristande arbetsintensitet vid slotts-

1 G.-M. Oppenord är den franska regencens förnämste mästare.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jul 4 09:09:11 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svtidskr/1925/0536.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free