- Project Runeberg -  Oscar Levertin. En minnesteckning / Senare delen. Författarskap /
142

(1914) [MARC] Author: Werner Söderhjelm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

stridigheter och nog armt på lycka». Detta har han ju
gjort, och som alltid, när han försvarar en etisk idé,
vilken ligger honom om hjärtat, övertygar han genom sin
egen djupa övertygelse och sin vackra humanitet. Men
därmed har han icke givit oss någon bild av den sociala
företeelsen som sådan, dess förråande stridsmetoder och
dess försämrande inflytande på karaktären. Otto Imhoff,
offret, ligger från början på slaktbänken: partistriden har
fyllt honom med en nervositet, som på de första sidorna
redan är fullt utvecklad, han är besatt av
tvångsföreställningar och lever i dem hela tiden, endast med inslag av
några idylliska episoder under den vackert skildrade
förlovningen med den lilla kontorsfröken. Det är mycket
fordrat, att man med intresse skall följa denna
»överspända och ohjälpliga drömmares» alla förnimmelser, vilka
blott äro variationer på ett enda tema, fruktan för
motståndaren Hessler. Huru för honom slutligen allting brister,
huru han dör till följd av en olyckshändelse och hur slumpen
fogar, att han från gatan bäres upp just till sin okände
dödsfiende, hur denne sedan vid hans lik reflekterar över
livets meningslöshet, allt detta är stämningar och icke
berättelse, och det som novellen allra mest saknar, är just
den episka hållningen. Detta överraskar, då man ändå vet,
hur mycket Levertin tidigare sökt sätta sig in i det moderna
berättandets konst. Men, som sagt, han gjorde någonting
helt personligt, och detta blev nödvändigtvis någonting helt
lyriskt. En verklig analys har han ägnat blott en person
i boken, och denne är icke Otto Imhoff, utan Hessler, vars
psykologi av hans offer studeras med en kyla och en
omsorg, vilken, såsom någon sagt, verkar rent vetenskapligt.

Med en oförskräckthet utan like låter han också allt,
som just nu oförmedlat sjuder i hans mottagliga sinne,
strömma ut. Man kan icke tänka sig ett större
sammelsurium av olika intryck och olika stilarter än denna bok.
Den har ett naturalistiskt ämne, och där möta alltjämt
omedelbara iakttagelser från verkligheten jämte spår av den
naturalistiska berättelsens tendenser — t. ex. suckan över

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:39:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/swlevertin/2/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free