- Project Runeberg -  Syndikalismen / 1947 /
190

(1926)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

inte klart för sig vad man tusentals år
sanktionerat. Men den stora reningsprocessen som idag
eftersträvas, måste i huvudsak förläggas till de
krafter som är det politiska centrum.

Det politiska centrum är den högsta makten,
likgiltigt om det är nationellt eller
internationellt, världsligt eller andligt. Det är bärare av
sådana egenskaper som såväl modern psykologi
som tusenårig etik stämplar som mindervärdiga.
Men även om allmänna synpunkter anläggas
finner vi där: tyranni, diktatur, naivitet,
inbilskhet, snarstuckenhet, ansvarslöshet,
maktlystnad, förhävelse. Det är intrigant, småaktigt,
svekfullt. Det tål ingen motsägelse, sällan kritik.
Tvärtom tvingar det den enskildes vilja under
sin egen. Det försiggår här överhuvud en
märklig process som jag på annat ställe har
kallat ”utsläckningen av intelligensen”.

Det politiska centrum är principiellt fientligt
imställt mot nyorienteringar. Det representerar
i modern tid den barbariska tidens uppfattning
att man kan upphäva människans autonoma
vilja, stäcka hennes rörelsefrihet, utsläcka
hennes intelligens, d. v. s. upphäva tanke- och
yttrandefrihet, förplikta henne till lydnad,
skicka henne i döden, kort sagt göra människan
till slav, till ”massa”. Humanitet, den mänskliga
utvecklingens yppersta krona, känner det
politiska centrum inte till.

ett från denna synvinkel är det klart att

folkets fria vilja inte existerar. Man talar
1 dag mycket om folkets fria vilja, men i
verkligheten är det tomt prat. Om vi håller oss till
den västerländska kulturen behöver man bara
sätta bikttvånget vid sidan om den demokratiska
friheten. Eller låt oss tänka på de avgörande
fredsförhandlingarna där inga kvinnor förekom
eller förekommer! Är detta folkets fria vilja att
det förhåller sig på detta sätt? Om det hade
egen vilja, skulle det inte längre vara tal om
folk utan om människor, — en stark
maktteknisk faktor -— motsatsförhållandet —
bortfölle. Om ett folk är kvinnor och män, går alla
dessa människors vilja helt andra vägar än det
politiska centrum’s och man har rätt att påstå
att det politiska centrum ingalunda
representerar folkets fria vilja. Låt oss komma ihåg att
det tog nästan hundra år för den moderna staten
att giva arbetarna rösträtt och ännu längre

190

innan kvinnorna fick den. Att massan inte har
egen vilja framgår också av det faktum att det
är det politiska eentrum som bestämmer vilken
stämning som skall råda mellan nationerna.
Därför har i dag varje människa anledning till
att mycket noga lägga allt det på minnet som
kan sägas om ett folk, Allt, som man i dag
säger om det besegrade Tyskland eller Japan,
kommer man att säga om nästa besegrade
nation, Ingen vet, vems tur det blir nästa gång,
ingen kan dra sig undan. Ty varje människa
hör till en nation. Man skall inte kasta sten när
man själv sitter i glashus, ty det finns ingen
grymhet eller tarvlighet som inte begåtts av
andra ”folk” eller politiska centra. Hat, vrede,
perversiteter är synnerligen internationella
liksom goda egenskaper. Och det politiska centrum
kan mycket väl begå de mest bestialiska
grymheter utan att allmänheten får veta det. Den
som har lust och goda nerver kan ju repetera
den kristna inkvisitionens historia.

Evolutionistiskt sett vore det ett framsteg att
göra slut med den bekväma men ologiska
åsikten att göra ett folk som helhet ansvarigt för
sina handlingar. Taget som begrepp är det
något diffust som ligger i beredskap i väntan
på en befallning från det politiska centrum, Vi
måste göra klart för oss att massan eller folket,
makttekniskt sett, står i den fjärde fasen av
maktfaktorn ägandet (Verting). Det vill med
andra ord säga att det politiska centrum
förfogar över människans liv och kropp. Det gör
inte alltid bruk av denna rätt, men om det gör
det, uppstår något som vi kallar för krig. Det
är detta förhållandet mellan folket och
ledarmakten som bortfaller hos djurflocken. Men om
det politiska centrum inte hade massan att sätta
im i krig, skulle inget krig kunna komma till
stånd!

Kvinnorna är den grupp på vilken det
politiska centrums tryck ännu vilar hårdast. Här
firar den på humbug vilande
förhävelsesuggestionen och auktoritetskravet verkliga triumfer.

Ingenting i kulturen, i samhället är natur.
Tvärtom, det politiska centrum, här använt som
begrepp, kommer ur det mänskliga psykets
sämsta cell, nämligen affekten, okänt i växtlivet.
Överhuvud är det politiska centrums
skyddsåtgärder, såsom auktoritetskrav, ceremonier,
(knäfall, bugningar etc.) och etiketten, ingen-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Apr 30 19:38:20 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/syndikal/1947/0216.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free